3 Belgische families, de grootste aandeelhouders van AB Inbev hebben hun vermogen de laatste 3 jaar verdubbeld.

Bericht van Sander Vandecapelle op fb (hier een beetje uit mekaar getrokken)

"Ik stond gisteren petities op te halen op de jaarmarkt in Zaventem voor onze eis van de miljonairstaks. Dat ging heel vlot en volgens mij zit het cijfer van een Knackpeiling van 85% van de Vlamingen voor een vermogensbelasting er niet ver naast. Eén aanwezige kwam af met het argumenten dat "die euromiljonairs daar hard voor hebben gewerkt". Als je de nieuwe cijfers van de journalist Ludwig Verduyn leest op www.derijkstebelgen.be kan je dat toch wel sterk nuanceren.

Het vermogen van de 3 adelijke families van het bedrijf AB Inbev wordt nu op € 49 391 305 000 geschat. De laatste drie jaar is hun vermogen verdubbeld.

Is het mogelijk om 25 miljard te verdubbelen tot 50 miljard door hard te werken? De 500 werknemers van Inbev in Leuven die elke dag het bier produceren en werken via een drieploegensystem zagen nochtans hun loon niet verdubbelen. Laten we die families dus maar eerlijk belasten met een miljonairstaks. Dat is een eerste stap richting rechtvaardige belastingen."