53 enquêtes ophalen, hoe doe je dat?

Rudy wou het ons graag allemaal vertellen.
Free Van Doorslaer

De PVDA-­afdeling van Landen trok zaterdagvoormiddag 26 oktober naar de plaatselijke bibliotheek en liet er 53 mensen de grote verkiezingsenquête invullen. Hoe kregen ze dat voor mekaar? Rudy Scalais wou het ons graag allemaal vertellen.

“Het was al een tijd geleden dat we met onze groep nog naar buiten gekomen waren, steekt Rudy van wal, dus wou ik iets organiseren met de verkiezingsenquête, maar ik wist nog niet direct wat. De markt hier in Landen is niet zo groot, de mensen zijn er vaak gehaast en er komen vooral oudere mensen. Daarom dacht ik aan de bibliotheek hier in Landen. Zeker zaterdags hebben de mensen die naar de bib gaan wat meer tijd, ze nemen hun tijd om nieuwe boeken te kiezen, soms met de kinderen en het gaat er rustig aan toe. Het is ook geen stormloop zoals vaak aan een grootwarenhuis op die dag, de mensen komen er druppelsgewijs naar binnen. Dan hebben we tijd om ze een voor een aan te spreken, dacht ik.”

Midden in de week belt Rudy naar zijn twee compagnons Vincent en Gerrit, om te polsen of ze het zien zitten. De ene twijfelt of het wel zal lukken, maar de andere denkt al aan een tafeltje en een paar stoelen. Ook een paar andere leden van de groep worden opgebeld of ze een handje kunnen komen toesteken. “Maar het was niet onze bedoeling met echt veel volk daar te gaan postvatten, dat was ook niet nodig, verduidelijkt Rudy verder, en dus sprak ik met Gerrit af om af te komen met een tafeltje tegen 9.00 u, het uur dat de bibliotheek open ging.”

Om 9 u staat Gerrit al te wachten op zijn kameraden. Hij heeft een mooi rood tafelkleed over zijn tafeltje gelegd en twee stoelen bijgeschoven. Hij heeft ook een parasol meegebracht. Hij heeft het tafeltje tegenover een van de gemeentebanken geplaatst. Iedereen die de bib binnenwandelt moet er langs.

Positieve reacties

“Wij hebben de mensen die afkwamen direct aangesproken, rustig en beleefd:  “Wij zijn hier van de PVDA en wij zijn bezig met een grote verkiezingsenquête. Over heel België willen we 40.000 mensen hun mening vragen over de koopkracht, de jongeren, het milieu... De resultaten zullen verwerkt worden om ons programma voor de volgende verkiezingen te bepalen”...

“Wel, bijna niemand heeft geweigerd om de enquête in te vullen. Ze zetten zich op een stoel en begonnen er aan, op hun gemak... Zelfs de eerste schepen van Landen, de vrouw is van de open vld, kwam de enquête invullen. De reacties van de mensen waren opvallend positief. Alleen een heel rechtse vent – ik ken hem – weigerde de enquête in te vullen.... Rechtover de bibliotheek in Landen ligt het politiebureau: een paar politieagenten kwamen vanachter hun venster kijken wat  er aan de hand was en verdwenen dan weer. We waren ook niet speciaal een toelating of zo gaan vragen. Naast wij drie is ook Linda afgekomen om te helpen en is Michelle even afgekomen. Uiteindelijk zijn we omstreeks 11.15 u moeten stoppen, dood eenvoudig omdat alle enquêteformulieren ingevuld waren! Toen we ze telden, bleken er dat 53 te zijn.”

Dat “naar buitenkomen” vindt de groep van Landen erg belangrijk. Ze stonden deze zomer twee maal drie dagen op de braderie van de handelaars in Landen, met een heel mooie stand en haalden er toen honderden handtekeningen voor de miljonairstaks en de 6procent op. Tijdens hun activiteit aan de bibliotheek stelden ze vast dat nog één derde van de mensen de PVDA niet kenden van naam en ongeveer de helft niet wist waar de partij eigenlijk voor stond.

Ondertussen worden al plannen gemaakt voor de kerstmarkt later in december.