Een pamflettenactie die nationaal nieuws werd... Een gesprek met Carlo Rombauts van ABVV-InBev

Hij schudt met zijn schouders als ik hem vraag of hij hoofddelegee van AB InBev is. Hij moet niet weten van zo’n ‘titel’, “weet je, legt hij uit, we doen alles in groep bij ons”. Maar die groep kwam wel in het nieuws toen ze tien dagen geleden pamfletten over het brugpensioen uitdeelden aan hun bedrijf. En in tijden waar het woord ‘syndicale actie’ de rechtse regering in dit land de stuipen op het lijf jaagt, is dat meteen al nationaal nieuws.

Aan het station van Leuven is hij afgekomen met een ruime groep van militanten, klaar om te vertrekken naar de vakbondsconcentratie van 11 maart in Brussel. Carlo is 53 jaar en is op zijn 15de beginnen te werken.

Waarom deden jullie die pamflettenactie?

Carlo Rombauts: “Wij (delegees, milianten en bruggepensioneerden van ABVV en ACV nvdr) wilden de mensen van ons bedrijf wakker schudden over wat hen met het brugpensioen boven het hoofd hangt. Wat de regering voorstelt is nog min nog meer de afbouw vann het brugpensioen. De Wever moet niet denken dat we alles van hem gaan slikken. Absoluut niet. Weet je, veel jongeren liggen niet wakker van het brugpensioen, sommigen zeggen dat ze gemakkelijk tot hun 67ste zullen kunnen werken. Dat is natuurlijk niet zo, maar ja, wat wilt ge, toen ik jong was dacht ik er ook zo over...”

Is brugpensioen, of SWT dan belangrijk voor uw collega’s werknemers bij AB InBev?

Carlo Rombauts: “Jazeker, we werken hier met een 500 man, de meeste in drie ploegen, het is een zwaar beroep. Trouwens wat ze ons vertellen over langer leven, dat geloof ik niet. Dat is een leugen. Loop maar eens naar het kerkhof en kijk eens rond wie er allemaal vòòr zijn 65ste gestorven is. Ik ken er zelf verschillenden in mijn omgeving. En als ge dan tot uw 70ste leeft... Dan heb je nog maar vijf jaar van je leven kunnen genieten.

De plannen van de regering hebben wel voor ongerustheid gezorgd bij mijn collega’s. Ja, de schrik zit er in, mensen twijfelen nu of ze er goed aan doen om nog op SWT te gaan. Een collega van 58 weet nog niet wat hij best zal doen. Nu is hij op 5 minuten op zijn werk, stel dat hij voor SWT kiest maar ze sturen hem werken naar Brussel of verder - want ze mogen hem 60 km ver sturen - en aan wat voor ’n loon? Ziet ge wat ik bedoel. De man heeft 41 jaar hier op InBev gewerkt...”

Hoe kijk je tegen deze regering aan?

Carlo Rombauts: “Wat De Wever nu doet is niet meer normaal. Iedere week is het iets anders: bang, bang, bang! Dat kunnen we niet zomaar blijven slikken....”

Free Van Doorslaer

Tags: