Genomineerden voor DE VUIST 2016 (uitreiking op de PVDA-nieuwjaarsreceptie op zaterdag 28 januari 2017)

Hier een woordje uitleg bij de 5 genomineerden voor 'De Vuist 2016', een prijs die PVDA Vilvoorde uitreikt aan een persoon of vereniging uit het westen van Vlaams-Brabant die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.

Een zeskoppige  jury, bestaande uit Maxime Stroobant (voorzitter Masereelfonds Vilvoorde), Dani Heyvaert (ex vormingsdienst acv),  Lut Cromphout (vakbondsmilitante A.Z. Jan Portaels) , Bart Vanderstraeten (kwb Pajottenland), Mimoun Ben Amar (jeugdwerker bij vzw Planet Zinga) en Jan Dereymaeker (pvda) en voorzitter van het nominatiecomité DE VUIST.  Deze mensen nomineerden volgende 5 personen en/of organisaties.

Charles Cornette en Hilde Uyterlinden

Charles Cornette en Hilde Uyterlinden zijn onverbrekelijk verbonden met de theatergroep de Internationale Nieuwe Scène. Charles is geboren in Vilvoorde in 1939.

Cornette debuteerde als amateurtoneelspeler op achtjarige leeftijd in de amateurkring te Vilvoorde. Uiteindelijk werd hij beroepsacteur eind jaren zestig bij de Antwerpse Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS). Hij kwam toen in aanraking met de Italiaanse gastregisseur Arturo Corso. Dit bekende een ommekeer in zijn loopbaan. Het theaterstuk Mistero Buffo van Dario Fo was een groot succes. Zo ontstond in 1973 de Internationale Nieuwe Scène / La Nouvelle Scène Internationale, waarin onder meer Wannes Vandevelde en Jan Decleir.

Dit jaar stierf Dario Fo op 90 jarige leeftijd. In 1997 werd hij onderscheiden met de Nobelprijs Literatuur.

2 Hart boven Hard Vilvoorde

Hart boven Hard is een open beweging van mensen en verenigingen die de krachten willen bundelen voor een solidaire en duurzame samenleving. Hart boven Hard organiseerde in 2016 twee mooie en succesvolle initiatieven. Een ontmoetingsmoment met vluchtelingen in januari 2016 in de Kruitfabriek met meer dan 120 mensen. Bijna alle vluchtelingen van het asielcentrum waren aanwezig en verbroederden er met de vele sympathisanten die kwamen opdagen. Er was ook een thema tentoonstelling over migratie en vluchtelingen. Kinderen, jongeren en ook ouderen tekenden op een wit blad hun ervaring over migratie.

Het tweede initiatief was een wake voor het stadhuis van Vilvoorde voor de slachtoffers en hun vrienden en familieleden van de aanslagen van 22 maart. Het was een opmerkelijke stille wake vooral omdat de meerderheid van de aanwezigen migranten waren. Een broederlijk moment in deze moeilijke momenten na de aanslagen.

Hart boven hard Vilvoorde

3. November Wereldmaand 2016: Samen onderweg

In Halle werd voor de 13e keer ‘November Wereldmaand’ georganiseerd. De Oude Post wordt omgebouwd tot Wereldcafé: de place to be waar de meeste activiteiten doorgaan. Tijdens de Wereldmaand staat Halle als “open en tolerante stad” in de kijker.

Het centrale thema van November Wereldmaand 2016 was ‘Onderweg’: “Oorspronkelijk gelinkt aan de route die vluchtelingen afleggen op zoek naar een vreedzame thuis, en opengetrokken tot een breder verhaal. Want iedereen is zwerver, onderweg naar doelen die we willen bereiken.’.

De wereldmaand bestaat dankzij een gemotiveerde ploeg verenigingen en enthousiaste vrijwilligers. Zonder hen kan dit project onmogelijk gerealiseerd worden. De initiatiefnemers hiervan zijn: Mondi'alle vzw , STROS Halle, Integratieraad Halle en CC 't Vondel vzw.

Een overzicht

4. Kwb Weerde en kaj De Mug

Kwb Weerde dankte haar geslaagde Weerdse zomerfeesten 2016 voor een groot stuk aan hulp die werd geboden door KAJ De MUG uit Laken. Zij vingen er immers een acuut tekort aan opdieners in het restaurant op. Deze groep van zowat 50 jongeren bestaat uit vluchtelingen van het Klein Kasteeltje. Zij willen zich bewust op een positieve wijze integreren in onze maatschappij. Via een contact van kwb Nationaal kwam kwb Weerde deze groep op het spoor.

Afganistanen, Syriërs of Afrikanen … er waren vele nationaliteiten aan het werk. En werken hebben ze uitstekend gedaan. Sommigen waren nog maar enkele maanden in het land en hadden het moeilijk met onze taal, anderen waren al perfect geïntegreerd. Allen liepen over van enthousiasme en goede wil. Voor wat hoort wat. In ruil voor hun hulp sponsorde kwb Weerde het zomerkamp van KAJ De MUG.

FB Kwb Weerde     brussel bazaae     Kaj

5. Halle TTIP vrije stad

September 2015, Bart Staes, Europees parlementslid van Groen komt voor het Masereelfonds spreken over TTIP. TTIP staat voor Transatlantic, Trade & Investment Partnership.

Het is dat laatste woord Partnership waar een groep mensen van het middenveld van Halle bleef bij stilstaan. Een vrijhandelsverdrag zou wel de stadsdiensten kunnen bedreigen als de gemeente de over haar aanbestedingen niet meer vrij kan beslissen. Zo wisten ze het stadsbestuur te overtuigen om een resolutie goed te keuren die vraagt om een volledig ander verdrag, waarin het woord vrijhandel wordt gekoppeld aan milieu, co2 uitstoot, eerlijke handel, ontwikkelingshulp, rechtvaardige fiscaliteit. Als er dan toch een arbitrage in moet, dan liefst in de omgekeerde richting ten voordele van de mens en milieu en niet van de multinationals.

Halle is de eerste TTIP vrije stad in Vlaanderen.

fb pagina

___________________________________________________

Hier kan je stemmen voor je favoriet voor De Vuist 2016

___________________________________________________