Genomineerden voor het Rood Fonske 2015

Hier een woordje uitleg bij de 6 genomineerden voor het Rood Fonske 2015, een prijs die PVDA Vlaams-Brabant uitreikt aan een persoon of vereniging die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.

Een jury, bestaande uit Willy Verbeek, Wim Oris, Stijn Heuvelmans, Tine Van Rompuy en Wout Lootens nomineerde volgende 6 personen en/of organisaties:

Leuvens students for refugees + 12 jongerenorganisaties

'Donderdag 26 november komt NSV in Leuven op straat voor meer gesloten grenzen en tegen migranten.

“Omdat we racisme en onverdraagzaamheid willen beantwoorden met solidariteit organiseren we op datzelfde moment een benefietavond waarvan alle opbrengsten naar vluchtelingen zullen gaan.

Wat meer is, we maken van de optocht een sponsortocht. Iedere meter die wordt afgelegd in de betoging van NSV, kan worden gesponsord en ook die opbrengst zal integraal naar vluchtelingen gaan. Zo loopt de NSV onbewust toch nog voor de vluchtelingen. We geven de letters NSV een nieuwe invulling. Vanaf nu staan ze voor de Nieuwe Solidariteitsbeweging voor Vluchtelingen” ;)

Intussen werd, wegens terreurdreiging de sponsortocht uitgesteld. Wordt wellicht vervolgd. De Benefiet voor 'diversiteit en solidariteit' (1e editie) was een succes.' (FB-evenement)

fb evenement Benefiet voor diversiteit en solidariteit

Fietsersbond Vlaams-Brabant

Op 15-05-15 op deredactie.be: 'De Fietsersbond stapt naar de rechtbank omdat de stad Leuven illegale verkeersborden zou gebruiken. Het gaat met name over de borden die het parkeren van fietsen verbieden. "Die borden zijn niet officieel en dus moeten ze weg", vindt de Fietsersbond.'

Op 24-10-15 schrijft de Standaard: 'Verbodsbord voor fietsen niet toegelaten. De Leuvense Fietsersbond heeft zijn slag geslagen bij de rechtbank: verbodsborden voor het parkeren van fietsen zijn niet langer toegelaten in Leuven. Voorlopig althans, want het stadsbestuur beraadt zich over een beroepsprocedure.'

site Fietersbond Vlaams-Brabant

Vrijwilligers Oostrem Herent

De VZW Oostrem, een voorziening die ondersteuning biedt aan volwassenen met een verstandelijke, motorische of een meervoudige beperking, kan op zeer regelmatige basis een beroep doen op een korf van een 25-tal vrijwilligers om hun bewoners te vergezellen tijdens een wandeling of om met rolstoelen een bezoek brengen aan de wekelijkse plaatselijke markt, daarbij horend organiseren ze terras of cafébezoek. Zij tonen reeds vele jaren lang, zonder daarom op de barricaden te staan, dat een andere maatschappij mogelijk is, namelijk één van samenhorigheid en gemeenschapszin.

site Oostrem

Mariane Vervoort uit Scherpenheuvel

Met een breinaald als houder van een geïmproviseerd bordje met daarop de slogan: ‘Wij zijn mensen, geen onmensen.’ vatte ze langs de weg post als enige tegenbetoger tegen een tachtigkoppige manifestatie van het Vlaams Belang te Scherpenheuvel. De racistische actie van het Belang kaderde in de aangekondigde komst van vluchtelingen in het Dorp. Marianne heeft jarenlang in landen gewoond waar veel armoede is. Ze weet wat miserie is en heet dan ook de vluchtelingen welkom.

link naar artikel in de krant (NB 18-10)

De Vlaspit Scherpenheuvel

De Vlaspit is een sociaal tewerkstellingsinitiatief in Scherpenheuvel dat zich richt op mensen die moeilijk geïntegreerd geraken op de gewone arbeidsmarkt. De Vlaspit is een dynamische vzw die steeds in evolutie is. In de organisatie streven ze naar een evenwicht tussen de sociale en de bedrijfseconomische context. Deze organisatie was actief betrokken bij het onthaal van de vluchtelingen te Scherpenheuvel en lanceert in samenwerking met Beweging.net een project om kurkstoppen op te halen .De gerecycleerde kurk kan dan gebruikt worden voor isolatie in de bouw en voor andere toepassingen. Het bijhorende handwerk is het zoveelste sociaal tewerkstellingsinitiatief.

site De Vlaspit

Reeks ROB 'de nieuwe start'

Acht moedige mensen die de sociale economie in Leuven een gezicht geven. ROB-tv gaat op zoek naar het unieke levensverhaal van regiogenoten die een nieuwe start maken. Maak onder meer kennis met Fatimah, geboren als wees in Marokko, verlaten door haar man, maar nu een zelfstandige moeder die werkt bij Spit tewerkstelling VZW in Leuven. Etienne was meer dan 15 jaar zelfstandig dakwerker. Nadat zijn bedrijf over kop ging nam hij zijn leven opnieuw in handen en kreeg hij de kans om als klusser aan de slag te gaan bij vzw Wonen en Werken. Je ontdekt hun verhaal, en dat van 5 andere boeiende figuren.

In samenwerking met productiehuis Nieveranst en met steun van de stad Leuven.

Enkele afleveringen 3 4 5 6

site ROB de nieuwe start

HIER kan je stemmen voor jouw favoriet voor het 'Rood Fonske 2015'.
(uitreiking prijs op de PVDA Nieuwjaarsreceptie op 23 januari 2016 in het STUK).