Genomineerden voor het Rood Fonske 2016 (uitreiking op de PVDA Nieuwjaarsreceptie op 4 februari 2017).

Hier een woordje uitleg bij de 6 genomineerden voor het Rood Fonske 2016, een prijs die PVDA Vlaams-Brabant uitreikt aan een persoon of vereniging die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.

Een jury, bestaande uit Willy Verbeek (beweging.net Herent), Stijn Heuvelmans (BBTK Vlaams-Brabant), Christel Dusoleil (Nieuwstedelijk) , Bert Verhoogen (ABVV Horval Leuven), Bram Deraedemaeker (Comac Leuven), Katty Vanmarsenille (ACV Leuven), Wout Lootens (PVDA) en Tine Van Rompuy (initiatiefneemster Rood Fonske) nomineerde volgende 6 personen en/of organisaties:

1 Domo- Leuven

Domo verwijst naar ‘aan huis’ maar staat ook voor ‘Door Ondersteuning Mee Opvoeden’. Reeds 25 jaar lang bieden zij als autonome vrijwilligersorganisatie” laagdrempelige, preventieve gezinsondersteuning” aan huis.
Ze bieden ondersteuning aan “kansarme en kwetsbare” gezinnen met kinderen tot 12 jaar op tal van levensdomeinen, met als doel de toekomstkansen van deze kinderen en hun gezinnen te vergroten. Hun uniek model vult een leemte in het huidige gezinsondersteunende aanbod op. Hun met vrijwilligers zeer professionele aanpak is een belangrijke motor in de bestrijding van kansarmoede en de gevolgen hiervan op kinderen.

Domo-Leuven

2 Jan Verbinnen en syndicalisten van Aviapartner en bij uitbreiding, syndicalisten van Aviapartner en in en rond de luchthaven van Zaventem (Jan is delegee van BBTK Aviapartner Zaventem).

Er is Jan zijn syndicaal engagement in Aviapartner en breder in de luchthaven, voor het gemeenschappelijk vakbondsfront, voor de éénheid van alle werkers.
Natuurlijk is dat ook de verdienste van vele delegees en militanten in de luchthaven.

In moeilijke tijden, na de aanslagen in Brussel en op de luchthaven heeft dat ertoe geleid dat ongeveer 2000 werknemers, syndicalisten, en militanten van de verschillende vakbonden, mannen en vrouwen, van verschillende origine samen opriepen tegen haat en voor eenheid

Werknemers houden stille maar grootse wake in Zaventem.

3 Jongeren tegen de wet Peeters

Een twintigtal jongerenorganisaties uit heel het land kwamen op vrijdag 20 mei 2016 samen voor het kabinet van minister van werk Kris Peeters. Ze gaven er de aftrap van het verzet tegen zijn hervorming van de arbeidswet.

De jongerenafdelingen van de vakbonden, studentenkoepels en politieke jongerenorganisaties (waaronder Comac, de studentenbeweging van de PVDA) vormen samen “Coalitie jongerenorganisaties voor onmiddellijke terugtrekking wet-Peeters” en lanceerden een oproep als aanklacht tegen de wet-Peeters.

Jongeren verzetten zich tegen de Wet Peeters: ‘Wij zullen niet de burn-outgeneratie worden!”

4 Jongerenwerking Den Tube Leuven (buurthuis Lampeke)

Den Tube is een werking voor alle jongeren uit de buurt, met bijzondere aandacht voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren. We bieden hen een plek waar ze zichzelf kunnen zijn, waar ze een leuke en zinvolle tijd kunnen beleven, waar ze actief kunnen participeren en waar ze zich kunnen ontplooien. Op die manier willen we de maatschappelijke positie van deze kinderen en jongeren verbeteren en het leven en samenleven in de buurt versterken, en dit op verschillende levensdomeinen.

Den Tube

5 Open Veld Heverlee

Het Open Veld is een positief alternatief voor kapitalistische productiemethoden die energieverslindend is en mens en milieu uitbuit. Meer dan 300 leden ondersteunen dit landbouwproject en de boer door een bijdrage per jaar te betalen aan het begin van het seizoen. Zo heeft de boer de middelen om het bedrijf duurzaam te laten draaien en zichzelf een waardig loon te betalen. In ruil hiervoor mogen de leden gedurende een jaar verse groenten van het veld oogsten voor eigen gebruik. Iedereen kan inzage vragen in de boekhouding en heeft inspraak in de teeltplanning. Zo wordt het bedrijf gedragen door de boer en de leden van Het Open Veld. Dit is echt lokale Fair Trade!

Open Veld

6 Protest in het studentenrestaurant (studenten en docenten van sociale school Heverlee).

HLN schreef het zo “De studenten en de docenten van UCLL-campus Sociale School Heverlee weigeren om nog te eten in het restaurant van de school. Niet omdat het eten slecht is, wel omdat verantwoorde Marleen Van Loock (49) na 21 jaar haar ontslag heeft gekregen van cateraar Horeservi Catering uit Brussel. ”

Met de actie 'Wij boycotten met ons hart' boycotten de studenten en docenten van de sociale school Heverlee een week lang hun studentenrestaurant. Daarmee protesteerden ze tegen het ontslag van Marleen. Vorig jaar sloeg het besparingshakmes toe en werd het restaurant uitbesteed aan een privé-bedrijf. Krijgen de studenten straks ook een bord prak aan drie Euro voorgezet zoals de oudjes in sommige rusthuizen? (uit 't Frank Blad derde editie)

Horeservi – hors service? Marleen slachtoffer vermarkting hoger onderwijs

_____________________________________________________________________

HIER kan je stemmen voor jouw favoriet voor het 'Rood Fonske 2016'.
_____________________________________________________________________

De uitreiking van het Rood Fonske 2016 gebeurt op zaterdag 4 februari 2017 in Freinetschool 'de Appeltuin', in de Weldadigheidsstraat  74 te 3000 Leuven