HLN titelde 'Chauffeurs De Lijn staken voort'... maar waarom?

We contacteerden Ronnie Danckaert secretaris van ACOD De Lijn.

Op hln.be lees ik op dinsdag 2 juni dit “Tientallen reizigers werden gisteren getroffen door de staking bij De Lijn in de stelplaatsen van Tielt-Winge en Tienen. Vooral de lijnen tussen Diest en Leuven waren getroffen. Ook vandaag staken de vakbonden verder. Reden voor de staking is de sluiting van de Tiense stelplaats.”

Verder een beetje gemor van verontwaardigde scholieren en busreizigers... (in mijn scholierentijd droomde ik van bussen die niet reden).

Wat is er aan de hand.

Veel bussen reden gisteren niet of onregelmatig. Aanleiding was de onrust bij chauffeurs van de Lijn in Tienen en vooral Tielt-Winge over uurroosters die zouden gelden na de verhuis (gepland in het voorjaar van 2016).

Ronnie Danckaert, “Er is de sluiting van de stelplaats in Tienen. Die moest daar sowieso verdwijnen. Er waren verschillende opties, verhuis naar het industrieterrein van Tienen, Tielt-Winge of zelfs voor een deel naar Leuven verhuizen. Daarover maakten we eind vorig jaar al een akkoord.

"Eigenlijk is dat de echte aanleiding, samen met de besparingen die men op termijn wil realiseren."

Geen afdankingen maar er zullen wel jobs verdwijnen

Ronnie Danckaert. “Er zullen wel een beperkt aantal jobs verdwijnen. Er komen geen afdankingen maar wel verschuivngen en beperkte afvloeiingen.”

"De onrust bij de chauffeurs ging vooral daarover, het feit dat 3 of 4 mensen zouden afvloeien. Het feit dat er maar 10 mensen naar Leuven zouden verhuizen ipv de 15 die verwacht werden, het feit dat er verschilllende chauffeurs niet meer op de rol zouden staan ('de rol' is een systeem waarbij chauffeurs vooraf weten welke ritten ze moeten doen. Het feit dat men dat wil verminderen is omdat de leiding de productiviteit wil opdrijven."

Ronnie Danckaert."Weet je dat sommige chauffeurs zich een auto zullen moeten aanschaffen, omdat ze ineens naar een andere stelplaats moeten om uit te rijden."

Wij wensen de werknemers bij De Lijn en hun vakbonden succes met de acties.

Wout Lootens