Marianne Vervoort krijgt 'Rood Fonske' op PVDA- nieuwjaarsreceptie in Leuven

De vrouw die op haar eentje het Vlaams Belang trotseerde met haar bordje 'Wij zijn mensen, geen onmensen' kreeg op de PVDA­nieuwjaarsreceptie het 'Rood Fonske 2015' uit de handen van Tine Van Rompuy. Marianne was een van de blikvangers op de nieuwjaarsreceptie van de PVDA in het STUK in Leuven.

Het was voor de derde keer dat het 'Rood Fonske' werd uitgereikt aan een organisatie of persoon uit het oosten van Vlaams­Brabant die zich tijdens het voorbije jaar het meest had ingezet voor een solidaire samenleving. De foto van Marianne Vervoort verscheen in de pers toen Vlaams-
Belangers protesteerden tegen de komst van vluchtelingen in Scherpenheuvel. Teleurgesteld omdat er geen tegenbetoging was aangekondigd trok ze er alleen op uit en vatte met haar boodschap post pal tegenover de racisten van het Belang. In haar dankwoord droeg Marianne haar prijs op aan haar vader, die tijdens zijn leven een echt 'rood' Fonske was geweest. Het was een emotioneel moment.
Geboren worden in een rood nest, het brengt een maatschappij op mensenmaat een stuk dichterbij.

Doorbraak in 2018

Ook in zijn toespraak verwees provinciaal PVDA­voorzitter Sander Vandecapelle naar de talrijke initiatieven in de regio die genomen werden om de vluchtelingen te steunen, zoals Solidarity for all, Gastvrij Michottebuurt & Urban Stitches en de Vlaspit Scherpenheuvel. Een teken van hoop voor de toekomst. Sander kondigde aan dat de PVDA in Leuven een doorbraak wil realiseren met de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Maar de partij wacht niet zo lang om het woonprobleem in de Dijlestad aan te pakken. Want het stadsbestuur weigert iets te doen aan de wooncrisis. In dat verband werkt de PVDA aan een burgerinitiatief door duizend handtekeningen van Leuvenaars de volgende maanden op te halen en daarmee naar het stadsbestuur te trekken.

'Er is genoeg voor iedereen'

Het was de eerste keer dat de nieuwjaarsreceptie in het centrum van Leuven doorging en wel in het STUK. Het was wel even trappen oplopen om er te geraken, maar halverwege vergastte Els ons al op een koekje, een knipoog naar de campagne 'er is genoeg voor iedereen', het antwoord van de partij aan het adres van de besparingenpartijen 'strekking TINA' . In de mooi opgetuigde zaal kwamen uiteindelijk een tweehonderdtal gasten mee klinken op een strijdbaar en solidair 2016.
Naast de vele Comac'ers waren er ook veel nieuwe gezichten, onder meer van de nieuwe leden van de basisgroepen die in de loop van 2015 waren gestart, zoals die van Aarschot.

De hapjes waren lekker en onder meer de gebroeders De Meulder zorgden voor verzorgde en eigentijdse muzikale intermezzo's. Ze brachten de zaal aan het zingen met het gekende lied van Bots “Wat zullen we drinken”... Voor die afsluiter werden Pieterjan op piano en Seppe op trompet, versterkt door Erika op dwarsfluit, Ahmed op trommel en William op saxofoon.

Dit jaar zijn er opnieuw twee recepties van de PVDA in Vlaams­-Brabant. Volgende zaterdag gaat voor de tweede keer de nieuwjaarsreceptie door in Vilvoorde, voor de leden en symphatisanten uit het westen van de provincie.

Volgende afspraak: De Pay Back Day van zondag 28 februari, de protesthappening tegen de Turteltaks en de dure energie.

Free Van Doorslaer