Opgepikt tijdens Graailand-voorstelling in Leuven

Met Guy Polspoel – vroeger journalist bij de VRT en nu bij Kanaal Z – als moderator maakten we samen met Peter Mertens en een aantal syndicalisten en middenveldfiguren in auditorium Max Weber een vlucht over “Graailand”, de tweede bestseller van de PVDA-voorzitter.

Viroloog Marc Van Ranst die het voorwoord schreef in het boek, is hoopvol over de toekomst en noemt de huidige periode een scharniermoment van de geschiedenis. “ Er zijn steeds meer mensen die niet geloven in de angstverhalen, die we overal te horen krijgen. De hoop kan winnen van de angst.”

Tom Van Looy is diensthoofd Vorming & Beweging van het ACV Halle-Vilvoorde en Leuven. Hij kwam met het schokkende verhaal van een manager van een privé-zorgcentrum die zijn werknemer kritiseerde die een oudere man 's nacht een nieuwe pamper had omgedaan: “in 't vervolg leg je hem gewoon op zijn andere zij”.

Federaal secretaris ACOD-LRB, Willy Van Den Berge schetste de toestand in de gemeentelijke kinderopvang: “Vandaag kan ik kinderopvang met twee woorden omschrijven: té beperkt en té duur. Vroeger werden veel kinderen opgevangen door de oma's en opa's, maar nu die langer moeten werken komen de kinderen in de kinderopvang terecht.”

Maar de hoofdgast was natuurlijk Peter Mertens zelf en hij viel frontaal de huidige privatiseringen in de publieke dienstensector aan. “Na de barbarij van WOII werden een aantal principes vastgelegd in het Handvest van de Verenigde Naties. Zo werd beslist te zorgen voor gelijke toegang tot onderwijs, gezondheidszorgen, enz. … Dat was o.a. de les die men uit het fascisme trok, als we een hogere trap van beschaving willen. Toen hebben we essentiële sectoren weggehaald uit de markt. Nu sinds de neoliberale opgang zijn het die sectoren die ze willen hebben om er winst bij te maken. Er is nu een oorlog bezig om die sectoren in te palmen. In feite botsen hier twee wereldvisies : die van madame Rutten tegen die van de Verenigde Naties.”

Volgende sprekers in de sofa die door Polspoel werden ondervraagd waren een vakbondssecretaris, een theaterkenner en iemand van Hart boven Hard. Bert Verhoogen (ABVV Horval Leuven-Mechelen) vertelde twee verhalen hoe vandaag opnieuw zwakke werknemers uitgebuit en bedrogen worden. Wat Peter Mertens deed besluiten dat ze “bij de VRT beter wat meer een vakbondssecretaris zouden uitnodigen, want die weten tenminste hoe het er in de bedrijven echt aan toegaat!”

Marijke Persoone (HbH) pleitte voor de 30-urenweek als antwoord op de digitalisering en robotisering van de economie. Zij riep ook op om op 7 mei deel te nemen aan de parade van Hart boven Hard en de langste tafel. “We kozen voor de tafel als metafoor. Je kan met je vuist op tafel kloppen en tegelijk is een tafel de plek waar je iedereen welkom kan heten.” Tenslotte was het Christel Dusoleil die als theaterkenner pleitte om botsende groepen samen te brengen besloot dat kunst in staat is iedereen samen te brengen en de verbeelding te mobiliseren”.

Free Van Doorslaer

Foto's: Raf Degeest