Pak-de-poenshow begint vandaag voor AB Inbev volgens PVDA

Leuven, Maandag 6 januari, vuurkruislaan om 11u
Sander Vadecapelle
20 PVDA-militanten verzamelen vandaag aan de poorten van AB Inbev. Zij komen samen om het fiscale pamperbeleid van de stad Leuven en de federale regering te bekampen. Vanaf vandaag moet de multinational voor het verdere jaar geen belastingen meer betalen. Niet aan de stad, niet aan de federale overheid, zegt de woordvoerder van de partij in Vlaams-Brabant. De aandeelhouders van Inbev ontkurken vandaag de flessen champagne.

Stad Leuven verliest jaarlijks 2 miljoen euro inkomsten.

PVDA+ berekende dat als AB Inbev die taks zou betalen dat een extra inkomen voor de stad Leuven zou betekenen van ruim 2 miljoen euro. Geld dat het stadsbestuur nu bij de Leuvenaars gaat halen door prijzen van vuilniszakken en bewonerskaarten te verhogen en jeugdbewegingen het recht af te nemen om papier op te halen. Sander Vandecapelle pleit voor de afschaffing van de zero-tolerantie ten aanzien van bedrijven. "In de meeste andere centrumsteden betalen bedrijven gemeentetaks. Leuven, Hasselt en Roeselare zijn drie steden zonder"

Inbev Belgisch kampioen wettelijk belastingsontduiken

De multinational kaapt alle eerste plaatsen weg. Het internationale moederbedrijf AB InBev bezet de eerste plaats in de top 50 van defiscale kortingen én de top 1000 van de
grootste winsten. Een winst van 5,98 miljard euro voor 26.000 euro belastingen, dat is een belastingtarief van 0,002%. Het heeft ook de grootste aftrek van definitief belaste inkomsten (DBI): 5,65 miljard euro.  De grootste Belgische dochtermaatschappij van de groep, InBev Belgium, volgt haar moederbedrijf en neemt de tweede plaats in van de top 50 van de fiscale aftrek en van de top 1.000 van de winsten. Zij breekt overigens ook het record van de hoogste vrijstelling van meerwaarde op aandelen.

De families achter Leuvens bierbrouwergigant AB Inbev zagen in 2013 hun vermogen stijgen tot 25,6 miljard euro, zegt Sander Vandecapelle. De arbeiders van AB Inbev  betaalden vorig jaar gemiddeld 30% belastingen. Al vanaf 2010 brachten wij met de PVDA aan dat België een fiscaal paradijs is voor multinationals. Toch heeft de regering nog geen enkele actie ondernomen en blijven zij voor Sinterklaas en Kerstman tegelijk spelen voor de grote bedrijven. Dat zei voormalig VBO-baas, Thomas Leysen zelf in een brochure om Japanse ondernemers aan te trekken. "Met de aftrek van de notionele intrest kan een bedrijf de belastbare basis fors verminderen. De effectieve vennootschapsbelasting ligt daardoor drastisch lager. Het resultaat is dat België effectief de laagste vennootschapsbelasting ter wereld heeft."

Hier het volledige document van de PVDA-studiedienst

Contact:
Sander Vandecapelle