PVDA gaat met Line De Witte voor een doorbraak in Leuven

Zaterdag 17 december maakte de PVDA in Leuven bekend dat Line De Witte de lijst zal trekken voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. “Het stadsbestuur maakt van Leuven een elitaire stad, die voor velen onbetaalbaar wordt.” aldus de 28-jarige De Witte, “wij willen een stad waar de mensen eerst komen, en zullen daar de komende jaren strijd voor voeren.” De PVDA gaat voor een eerste verkozene in Leuven. Het resultaat dat de partij tijdens de federale verkiezingen in 2014 in Leuven behaalde, volstaat voor een zetel. “We hebben een sterke, groeiende ploeg en zien die ambitie 100 procent zitten” aldus De Witte.

De PVDA kiest met Line De Witte voor een heel ander profiel dan de andere partijen die in Leuven hun lijsttrekkers reeds bekendmaken. Een jonge vrouw die als halftijds werkende leerkracht in het technisch onderwijs met haar beide voeten in de realiteit staat en bovendien kiest om te leven aan een werknemersloon.

Wooncrisis aanpakken

De lijsttrekker haalde in haar slotspeech fel uit naar het bestuur in Leuven. In de Leuvense binnenring groeit één kind op drie op in armoede. 3000 mensen staan op de wachtlijst voor een sociale woning. En de huur en koopprijzen voor woningen zijn bij de duursten van heel België. Dat is geen natuurwet. Die problemen zijn het resultaat van slechte beslissingen. Wij willen dat er de komende vijf jaar 3000 sociale woningen worden bijgebouwd, zodat die wachtlijst kan worden weggewerkt en om de veel te hoge huurprijzen in Leuven aan te pakken willen we een maximumhuurprijs op basis van grootte, kwaliteit, comfort en ligging zoals nu al in Nederland bestaat.

Democratie is een werkwoord

Line De Witte kaart ook aan dat het stadsbestuur onvoldoende luistert naar de bezorgdheden van de burgers. “Democratie is een werkwoord. En we moeten dat serieus nemen. Daarom trekken wij met de PVDA elke twee weken de wijken in, om te weten te komen wat er leeft, waar Leuvenaars mee zitten. Wij willen dat die burgers meer macht krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door een bindend stadsreferendum als er 3000 petities worden opgehaald. Zo kan het bestuur de bezorgdheden van burgers niet naast zich neerleggen.”

“Ik wil geen stad waarin mensen geen plaats hebben om te wonen, waar projectontwikkelaars voorrang krijgen op sociale projecten, waar huurprijzen de spuigaten uitlopen, waar mensen aan hun lot worden overgelaten. Ik wil een stad waar de mensen eerst komen.” Eindigt de jonge lijsttrekker.

Lijsten in zes gemeentes

De partij zal in Vlaams-Brabant op nog vijf andere plaatsen zullen opkomen,namelijk in Vilvoorde, Landen, Tienen, Kortenberg en Halle. Dat zijn dus vijf gemeentes meer dan waar de partij in 2012 opkwam.