PVDA-groepen Tienen en Heverlee op enquêtetocht

Afgelopen zaterdag trok PVDA-Tienen de wijk in om aan inwoners van Grimde te vragen wat ze willen dat aangepakt wordt in hun stad. 's Anderendaags deden de leden van PVDA-Heverlee hetzelfde op de zondagse markt van deze Leuvense deelgemeente.

Al voor de tweede zaterdag op rij trokken leden van de PVDA-groep Tienen van deur tot deur om de inwoners van Grimde te vragen wat er volgens hen in Tienen beter moet aangepakt worden. Tegelijk konden de wijkbewoners de petitie voor de afschaffing van de Turteltaks ondertekenen.

De meeste mensen tekenden vlot de petitie en velen gingen ook graag in op een gesprek over de lasten en lusten van de wijk. Onder meer het snelle autoverkeer en de overlast ervan was een bron van wrevel. Ook de afschaffing van de mobiliteitscentrale van het OCMW – een dienst die minder mobiele personen een ritje naar de vrienden of familie in het rusthuis bezorgen of boodschappen voor hen deden – was een minpunt. Maar er was nog zoveel meer en de resultaten moeten nog allemaal samengezet worden om er later een werkproject voor de groep van te maken.

Na afloop werden de Turteltakspetities geteld en kwam men op een totaal van 75 handtekeningen. Meer dan een derde daarvan wou ook later op de hoogte gehouden worden van de afloop van onze partijcampagne voor de afschaffing van de gehate taks.

Ondertussen wordt al gedacht aan een enquêtetocht in andere stadsdelen.

't Frank Blad op de zondagse markt in Heverlee

Op de markt in Heverlee hadden de PVDA'ers een kleurijke partytent opgesteld en ook daar werd met veel mensen gesproken over wat zij in Leuven willen veranderd zien. Onder meer het dure wonen was er een onderwerp van gesprek. Ook konden de marktgangers hun bekommernissen neerpennen aan de stand. Ze kregen bovendien 't Frank Blad, aangeboden, de stadskrant van de PVDA-Leuven. Dank zij het lentezonnetje werd het een gezellige bedoening. En ook Loeke, amper vijf maanden oud en in gezelschap van haar papa, genoot ervan.

Free Van Doorslaer

Foto's: Alex Somers in Tienen en Free Van Doorslaer in Heverlee