PVDA Leuven roept 7 januari uit tot tax freedom day.

Aan de poort van bierbrouwer AB Inbev voerden leden van de PVDA een ludieke actie. We roepen 7 januari uit tot tax freedom day. De dag waarop men mag stoppen met belastingen te betalen in dit land.

Dat geldt niet voor de arbeiders en bedienden die er werken. Wel voor de grote multinationals zoals AB Inbev, die minder dan 1% belastingen op hun winsten betalen. Ook voor de grote vermogens zoals de hoofdaandeelhouders van AB Inbev de familie De Spoelberch, De Mévius en Vandamme die geen miljonairstaks moeten betalen.

Leden verkleed als miljonairs klonken vandaag het glas aan de ingang van het AB Inbev-terrein, om de aandeelhouders en miljonairs in ons land te feliciteren. Vanaf vandaag mogen zij op een wettelijke manier stoppen met belastingen te betalen. Op de winst van 1.748.957.000 euro, betaalde het bedrijf Anheuser-Busch Inbev 0,0% belastingen. Dat grote multinationals bijna geen belastingen moeten betalen, brachten we met PVDA al enkele jaren geleden in het nieuws maar ook de grote aandeelhouders van AB Inbev mogen dit jaar weer vieren. De families De Spoelberch, De Mévius en Vandamme zagen hun fortuin stijgen tot 25,681 miljard euro eind vorig jaar.

Met onze boutade in de verkiezingscampagne dat een poetsvrouw meer belastingen betaald dan een multinational, raakten we een juiste thematiek aan. Met het brede sociaal verzet vandaag en de strijd voor rechtvaardigere belastingen kwam dit debat de laatste weken uitgebreid aan bod. Vandaag is de eis voor een miljonairstaks zeer breed gedragen. Zo bleek uit een enquête bij Knack dat 85% van de bevolking de eis van een taks op vermogen boven de 1 miljoen euro ondersteunt. Het draagvlak voor de miljonairstaks van de PVDA lijkt dus breder dan ooit te zijn. Ook onze politici konden dit thema dus niet ontwijken. Wat hierin vooral hemeltergend is, is dat de regering hier niets aan wilt veranderen. In woord zijn ze niet te spreken over de ongelijke verdeling van de lasten in dit land of heeft men de mond vol over het onrechtvaardige van de LuxLeaks maar waarom ondernemen deze dames en heren politici dan niets?

Als PVDA hebben wij de volgende voorstellen om dit probleem aan te pakken.

Ten eerste blijven wij de overheid vragen om de notionele intrest en andere legale fiscale achterpoorten af te schaffen. Dan pas betalen multinationals
de juiste belastingsschaal van 33% op hun winsten, net zoals andere ondernemingen in ons land vandaag doen. Ten tweede wil de PVDA een miljonairstaks willen op vermogens vanaf 1 miljoen euro die 8 miljard euro zou opleveren. In het kader van deze taks ijveren wij dus ook voor het opstellen van een vermogenskadaster. Dit is perfect mogelijk zei Luc Coene, voorzitter van de nationale bank, onlangs nog in “De vrije markt”. Hij liet weten dat:”Veel van die gegevens zoals immobiliën en financiële activa zijn nu al bekend bij diverse overheidsdiensten. Technisch gezien is het met de huidige IT niet moeilijk om die gegevens samen te brengen.” Redenen genoeg om snel werk te maken van een rechtvaardigere fiscaliteit!

Sander Vandecapelle