250 aanwezigen op de PVDA nieuwjaarsreceptie in Leuven (fotoreportage)

Op zaterdag 4 februari tussen 19 en 22u.

Het begon met schuimwijn of fruitsap en overheerlijke hapjes, tot om 20u Miguel en Seppe op piano en trompet de aandacht vroegen... Tijd voor het centraal moment.
Dat werd vlotjes gepresenteerd door Jera Magnus.
Haar eerste, special guest was Zohra Othman, PVDA-schepen van Borgerhout. In een sierlijke zetel werd ze geïnterviewd door Bram. Die vroeg naar haar werk, verwezenlijkingen waar ze het meest trots op was, naar de samenwerking binnen de linkse coalitie (PVDA, Groen, Sp.a), en tenslotte vroeg Bram welke tips ze had voor onze eigenste PVDA-lijsttrekker in Leuven, Line De Witte.
Vervolgens had Line De Witte het over de strijd voor betaalbaar wonen in Leuven. Ze sloot haar toespraakje af met een oproep om op 20 februari om 19u30 met 100 mensen actie te voeren voor het Leuvense stadhuis.
Als derde gast, stelde Tine Van Rompuy alle genomineerden van het Rood Fonske één voor één voor. Ze kwamen op het podium en werden allen letterlijk in de bloemen gezet. Want 'alle genomineerden zijn de winnaars' zei Tine. Maar ook dit jaar hebben velen hun stem uitgebracht, en de winnaar is geworden,... 'studenten en docenten van de sociale school in Heverlee' en hun protest in het studentenrestaurant tegen het onslag van Marleen.
Docent Peter Raedemaekers kwam de trofee in onvangst nemen en werd ook geïnterviewd door Bram Raedemaekers.
Tenslotte nam Sander Vandecapelle, provinciaal PVDA-voorzitter het woord. Hij zwaaide al snel met een brief die Gwendolyn Rutten in alle brievenbussen van Aarschot had laten droppen. De helft van die brief was een aanval tegen de PVDA. Blijkbaar zo zei Sander, worden rechtse traditionele politiekers erg nerveus van de goede scores die de partij in de peilingen laat optekenen. Hij kondigde ook aan dat Line De Witte de PVDA-lijst in Leuven zal trekken, en dat ze het dringende probleem van de woningnood in deze stad wil aanpakken. Anders wordt de stad een plaats waar alleen de rijkere elite nog kan wonen.

Dat alles werd nog verschillende keren kort onderbroken door de piano en trompet van Miguel en Seppe.
Jera eindigde met alle gasten en de vele medewerkers die deze avond piekfijn hadden ineengestoken hartelijk te bedanken, en opende toen het taarten- en quichebuffet. En zo ging het feest van ontmoeting nog wel bijna  anderhalf uur door.

Wout Lootens

Foto's Laura Rabau (selectie door Raf Degeest)