“Maak De Lijn terug fijn”: campagne PVDA voor het behoud van een sterk openbaar vervoer

Terwijl steeds meer gezinnen beroep doen op gaarkeukens en voedselbedeling, verhoogt de regering Bourgeois de prijzen van De Lijn en knipt ze in het aanbod. Dat is geen sociaal beleid. Het is ook geen logische keuze. De Lijn verbindt, in de letterlijke betekenis van het woord.

De inperking van De Lijn zal het autoverkeer en de files op onze wegen verhogen. Dat is een stap in de verkeerde richting, zowel economisch als ecologisch. De PVDA ijvert voor een ambitieus beleid rond mobiliteit.

“Wij lanceren een campagne Maak De Lijn terug fijn”, aldus Sander Vandecapelle, voorzitter van de PVDA in Vlaams-BrabantLimburg en één van de initiatiefnemers van de campagne. Op maandag 20 april 2015 houdt de PVDA een ludieke actie voor een ander mobiliteitsbeleid.

“We gaan de bussen die dat nodig hebben een wasbeurt geven en de vermoeide chauffeurs letterlijk in de bloemetjes zetten. We lanceren ook een protestmail naar de minister van Mobiliteit, Ben Weyts. Op die manier kunnen we de klachten en de voorstellen tot verbetering van de dienstverlening centraliseren.” De Vlaamse regering wil 115 miljoen euro besparen op De Lijn, verspreid over de komende 5 jaar. Deze besparingen komen bovenop de zware besparingen van 2010-12 (60 miljoen euro). Dat plan heette toen “Snoeien om te groeien”. Vandaag zien we waar dat “groeien” toe leidt.

Volgens de studiedienst van de linkse partij zijn de hervormingen bij De Lijn in strijd met het recht op basismobiliteit. “Het decreet Personenvervoer geeft elke Vlaming recht op een gegarandeerd minimumaanbod van openbaar vervoer”, alsnog Sander Vandecapelle. “Dat aanbod moet er zijn op werkdagen tussen 6u00 en 21u00 en op zater-, zon- en feestdagen tussen 8u00 en 23u00. Op veel plaatsen zal dat aanbod verdwijnen” (zie de studie in bijlage).De afbouw van De Lijn is een keuze in een rechts beleid. Het is helemaal geen noodzakelijkheid. Het budget van De Lijn bedraagt 900 miljoen euro. Dat is perfect betaalbaar. Indien de regering extra middelen wil ophalen, dan kan zij werk maken van een betere strijd tegen de grote fiscale fraude, een eerlijke fiscaliteit en een vermogensbelasting, die de miljonairs een procentje meer doet bijdragen.

De besparingen treffen ook de provincie Vlaams-Brabant

De besparingen betekenen dat 7 van de 16 lijnen van de belbus, dus vooral in landelijke en moeilijker te bereiken gebieden, worden afgeschaft. Bijvoorbeeld in Zemst, Boortmeerbeek, Kampenhout, Haacht en Vilvoorde zullen er vanaf eind juni geen belbussen meer rijden. Op termijn verdwijnen, zoals de plannen nu zijn, de belbuslijnen ook in Mechtem-Opwijk, Rotselaar, Keerbergen-Tremelo en Bierbeek. 

Ook bij de gewone lijnen worden er besparingen ingevoerd. Zo kan het door de MIVB uitgegeven J-abonnement niet meer gebruikt worden op bussen van De Lijn sinds februari. Daarnaast wordt ook het ‘verlengingsbiljet’ afgeschaft. Brusselse kinderen jonger dan 12 konden tot nog toe met een J-abonnement van de MIVB gratis reizen op het hele net van De Lijn. Vanaf 1 februari zullen ze moeten betalen voor hun rit.

Reizigers met een Leuvense studentenbuspas, een Brussels MTB-abonnement of JUMP-biljet die de tarifaire zone Leuven of Brussel verlieten konden zich tegen een tarief van 1 of 2 euro een ‘verlengingsbiljet’ aanschaffen waarmee ze hun rit met 1 of meerdere zones konden verlengen.

Vanaf 1 februari kan dit niet langer want de reiziger zal zijn volledig traject met hetzelfde vervoersbewijs moeten afleggen. De studentenbuspas, MTB-abonnement of JUMP-biljet blijven wel zoals voorheen enkel geldig voor mensen die alleen binnen Leuven of Brussel reizen.

persactie op maandag 20 april vanaf 15uaan de busopstapplaats van De Lijn aan het station.