Mensen die het moeilijk hebben verdienen een sociale woning (1)

Een 50-tal militanten van de linkse PVDA voeren vandaag actie aan de start van de gemeenteraad in Leuven. Met 912 petities van Leuvenaars en een spandoek met daarop "op een wachtlijst kan je niet wonen" zullen ze het stadsbestuur opwachten.

"Al heeft de stad Leuven een hoog gemiddeld inkomen, ze kent ook veel armoede. 1 kind op 4 leeft in de kinderarmoede binnen de ring. Deze gezinnen die het moeilijk hebben verdienen een kwaliteitsvolle sociale woning," zegt Sander Vandecapelle, lijsttrekker voor de Kamer. "De woonkost is vaak groter dan 1/3e van het gezinsbudget wat echt het maximum is. Wij maken met de PVDA een prioriteit van de bestrijding van armoede. De bouw van sociale woningen maakt daar deel van uit. Leuven heeft vandaag nood aan 3000 sociale woningen en nog eens 3000 gesubsidieerde koten. Verder pleiten wij voor maximum huurprijzen, afhankelijk van de toestand en het comfort van de woning, bepaald door een onafhankelijke geaccrediteerde instantie. Wij ijveren ook voor een marshallplan voor isolatie en renovatie van verwaarloosde woningen.

Op een wachtlijst kan je niet wonen

Vele van die mensen moeten jaren wachten op een sociale woning. Er zijn meer dan 3000 wachtenden. Toch stond in de bestuursnota van de stad geen enkel concreet voorstel om meer sociale woningen bij te bouwen. Waar moeten die mensen naartoe? PVDA-militant Wiske Vingcent die mee petities ophaalde getuigt:  "Ik ken gezinnen die met twee families in hetzelfde huis wonen. Op het gelijkvloers woont een gezin met 3-4 kinderen en op de 1e verdieping woont een tweede gezin met 3 kinderen. Van die gezinnen gaan beide ouders werken, maar toch moeten ze samen in één huis wonen omdat ze anders niet rond komen. Ik ken ook een gezin dat iets kleins heeft gehuurd maar dat te klein is voor hun volledig gezin. Omdat de 3 kinderen niet bij hun ouders kunnen slapen, blijven ze bij de grootmoeder slapen. Zo zien ze hun ouders alleen in het weekend. Dit is omdat de ouders geen grotere woonst kunnen betalen."

Stadsbestuur weigert initiatiefrecht

Wanneer je handtekeningen ophaalt bij 1 % van de Leuvenaars, heb je het recht om een punt op de agenda te plaatsen. Met de PVDA haalden wij meer dan 912 handtekeningen op. Toch weigert het stadsbestuur om de PVDA tussen te laten komen op de gemeenteraad. "Omdat we geen geboortedatum verzamelden van de mensen krijgen we geen micro. Wij betreuren deze beslissing," zegt Sander Vandecapelle. De grote meerderheid van de Leuvenaars gaat akkoord met onze eis. Het stadsbestuur kon ook de geest van het reglement volgen en ons aan het woord laten. We komen zeker terug en dan met de correcte formulieren. De wooncrisis is te groot om aan de kant geschoven te worden door regelneverij van het stadsbestuur.