PVDA-Landen haalt slag thuis: roze zakken worden opgehaald!

De Raad van Bestuur van Ecowerf heeft beslist om vanaf 1 januari 2018 in al haar gemeenten de roze zak met zachte plastics aan huis op te halen. Dat is nu net wat de PVDA-afdeling van Landen met haar 'rozezakkenactie' wilde bekomen.

“Wij haalden op drie zaterdagen met verscheidene PVDA'ers meer dan 550 roze zakken op bij 125 gezinnen”, verduidelijkt Rudy Scalais, voorzitter van PVDA Landen. ”Wij wilden op die manier druk uitoefenen zodat de gemeente die roze zakken ook bij ons in Landen ophaalt, zoals dat in Leuven en Boortmeerbeek al gebeurt. We kregen hier heel wat positieve reacties op en zijn dan ook blij dat Ecowerf nu met dit voorstel komt. We rekenen er dan ook op dat het gemeentebestuur het voorstel goedkeurt.”

De inspanningen van de inwoners om hun huisvuil te sorteren mag beloond worden, vindt de partij. “Nu gebeurt het omgekeerde, onderstreept, Scalais, Door de tijdelijke sluiting van het containerpark hier in Landen moesten de inwoners hun roze zakken naar Zoutleeuw brengen, 15 kilometer verder. Bovendien betalen de Landenaren al jaarlijks 35 euro milieutaks. Wij vragen eveneens dat het glas wordt opgehaald, zoals in Sint-Truiden al jarenlang gebeurt.”

De PVDA'ers vroegen de inwoners een petitie te ondertekenen om de huis-aan-huisophaling zonder meerkost te laten gebeuren. Tijdens de braderie dit weekend werden aan de PVDA-stand nog petities verzameld.

Rudy Scalais, 0496/70.11.51