De Rode Vuist 2018

• Werknemers Ryanair

• Kilomeet

Genomineerd voor de Rode Vuist 2018

Uitreiking op de nieuwjaarsreceptie van zaterdag 9 februari 2019 te Vilvoorde, De kanstanjelaar,
Perksestraat 125 vanaf 17u30 met oa Raoul Hedebouw.

Voorstelling van de vier genomineerden voor De Vuist, de prijs die PVDA Vlaams-Brabant uitreikt aan
een persoon of vereniging die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.

Averechts Halle over dekolonisering.

Averechts Halle is een ongebonden samenlevingsproject. Averechts verzet zich tegen economische systemen die leiden tot uitbuiting en uitsluiting. Het ging in 2014 van start. In 2018 ging Averechts op zoek naar partners met als inzet : de uitbouw van “Mondiaal Halle”, een project om lokaal een “mondiaal beleid” in te vullen. Volgende middelen werden ontwikkeld: een ontmoeting- en studiecentrum, een thematische bibliotheek rond kolonisatie en migratie en een pasklare wandeling en fietstocht met als thema ‘Het koloniale geheugen van Halle”. (ontstaan in 2014 onder impuls van Annemie Cannaerts + 2016 en Jean Pierre Laus)

ArtEco, kunstenproject Vilvoorde.

ArtEco is een kunstenproject voor iedereen die dreigt sociaal af te haken en op verkenning is naar de eigen artistieke mogelijkheden. ArtEco is een plek waar talenten worden gezien, elke deelnemers mag een artiest genoemd worden. ArtEco maakt contacten tussen creatieve zielen mogelijk. Kaarin Poppe is de bezielster en begeleidster van het project. Met groepjes van 5 personen wil ze samenwerken dmv paintbrush, graffiti en vormgeven leert ze je zeggen wat je te zeggen hebt.

Stem

Werknemers Aviapartner strijden voor respect.

In januari 2018 gaan de arbeiders van Aviapartner in staking tegen de onmenselijke werkomstandigheden. Dezelfde dag wordt er nog een akkoord getekend. Maar 10 maanden later is er van dit akkoord zo goed als niets in huis gekomen. Net voor de start
van het Allerheiligenverlof is het ernst. De bedienden sluiten zich aan bij de strijd en deze keer wil men garanties. De plaatselijke directie neemt de vakbonden en de werknemers echter niet au sérieux. De staking breidt nog uit en de bonden houden in de vertrekhal een meeting waar 500 werknemers komen opdagen. Het conflict verhard en de onderhandelingen raken in het slop. Wanneer de grote baas na 4 dagen eindelijk komt onderhandelen geeft hij op alle punten toe. Strijd loont. Er komen vaste contracten bij en nieuw materiaal. Maar waakzaamheid blijft geboden.

Stem

Ryanair voor syndicale rechten.

Toen op 27 februari 2014, lagekostenmaatschappij Ryanair, ook in Zaventem neerstreek was er geen vakbondswerking. De werknemers moesten jarenlang met leden ogen aanzien hoe hun gefundeerde wensen en vragen werden weggelachen door de directie van CEO Michael O’Leary. Maar dit jaar, 2018, kwam alles in een stroomversnelling. Na een staking van het Portugese personeel kwam de Europese solidariteit op gang van zowel cabinepersoneel en piloten. De werknemers waren plots niet meer bang. Na heel wat gerechtelijke stappen, drie stakingen, en miljoenen verlies gaf O’ Leary toe. De vakbonden worden erkend en de rechtbanken van het land van tewerkstelling worden vanaf heden van toepassing. Een mooi voorbeeld van syndicale solidariteit,
vechtlust en resultaten. O’Leary zingt vanaf nu een toontje lager.

Stem

Kilomeet, drie vliegen in één klap.

De Kringwinkel werkt hard aan een betere duurzame wereld waar iedereen dezelfde kansen heeft. We zamelen goederen in, maken die in onze ateliers winkelklaar en verkopen ze vervolgens via onze winkels aan sociaal correcte prijzen. Op die manier creëren we werk voor mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt en verminderen we de afvalberg. Door voor ieders budget goederen aan te bieden zetten we in op armoedebestrijding.

Met De Kilomeet gaat De Kringwinkel nog een stapje verder. De goederen worden daar per kilo en per meter verkocht waardoor de prijzen nog verder gedrukt worden. Een rokje aan 0.20 cent, een glas aan 0.02 cent, een stoel aan 1 euro? Dat kan in De Kilomeet. De mensen die zorgen dat De Kilomeet bevoorraad wordt en die de winkel runnen zijn allemaal mensen uit  sociale tewerkstelling.

Goed, toch.

Stem

Deze enquête heeft geen gepubliceerde vragen.

• Wouter Vanduffel
    heeft deze pagina gevolgd 2019-01-09 11:38:05 +0100