Veel ruimte voor fietsers en voetgangers

  • We zorgen ervoor dat alle voorzieningen - wonen, werken, school, ontspanning, diensten, … - zoveel mogelijk in mekaars nabijheid liggen en makkelijk bereikbaar zijn met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer.
  • Er komt een plan waarin de verkeersstromen voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en private voertuigen volgens het STOP-principe worden afgebakend.
  • Woonstraten in het centrum en in de wijken worden ingericht op maat van de voetgangers en fietsers,de auto is er te gast. Doorgaand vrachtwagenverkeer wordt met slimme camera’s geweerd.
  • Er wordt fors geïnvesteerd in voet- en fietspaden.
  • Fietspaden moeten geschikt zijn voor alle types: standaard fiets, fietskarren, bakfietsen, koeriers, elektrische en mindervalide fietsen. Voet- en fietspaden moeten obstakelvrij zijn en hebben duidelijke en veilige oversteekplaatsen. Fietspaden worden uniform bewegwijzerd.
  • Het aantal fietsstraten wordt systematisch uitgebreid, daar waar een volwaardig fietspad niet mogelijk is.
  • Op kruispunten wordt waar mogelijk vierkant groen toegepast.
  • Bij de aanleg van voetpaden wordt rekening gehouden met het comfort van wie gebruik maakt van een rollator, scootmobiel, rolstoel of kinderwagen.
  • In de hele stad komen comfortabele boven- en ondergrondse fietsstallingen nabij winkels, diensten, culturele en recreatieve hotspots, woonkernen, … Er komt minstens één centraal gelegen, gratis, permanent bewaakte stedelijke fietsparking.
  • Er wordt extra ingezet op fietsveiligheid daar waar kinderen en jongeren vaak vertoeven: scholen, sportterreinen, bioscoop, speelpleinen, jeugdhuizen, …
  • Straten rond scholen worden autovrij gemaakt.
  1. Stad Zonder Armoede
  2. Diversiteit Zonder Racisme
  3. Veilige Stad
  4. Wonen Is Een Recht
  5. Mobiliteit

Dit is jouw beweging