Prijs de Vuist 2020

1. Onthaalgroep Vluchtelingen Grimbergen

"Vluchteling word je niet uit vrije wil. Onder dit motto zet de Onthaalgroep Vluchtelingen Grimbergen zich al dertig jaar in om vluchtelingen te ondersteunen in hun integratie in de gemeente. Wij onthalen nieuwkomers, begeleiden hen persoonlijk om hun weg te vinden in onze samenleving, ondersteunen hen in het zoeken van een woonst, bieden hulp bij medische problemen, oriënteren hen naar opleidingen, taalcursussen en plaatselijke verenigingen, sportclubs enz. We werken samen met de bevolkingsdienst, welzijnsorganisaties, het OCMW, Vluchtelingwerk Vlaanderen...We organiseren jaarlijks één of meerdere activiteiten die hen in contact brengen met elkaar en de Grimbergse bevolking. De foto hierbij is van onze uitstap naar het Tivolipark deze zomer. Je ziet er hoe onze werking vluchtelingen een warm moment aanbiedt samen met de Onthaalgroep".

2. vzw “Uit het Niets” Vilvoorde, een ontmoetingscentrum in Vilvoorde

"De armoede valt (even?) weg als mensen  bij ons (Uit het Niets) binnen komen."  vertelt Marijke. "Ze voelen de warmte, de onderlinge solidariteit".
Sinds maart 2017   in de kelders van de Frans Geldersstraat 21 te  Vilvoorde staat de deur open. Het  gaat het niet om de voedselpakketten maar om de ontmoeting bij een kop koffie.
 "Natuurlijk kleeft de armoede aan deze mensen, maar je voelt hoe sterk ze zijn als ze elkaar zien en helpen."  "Iedereen is er gelijk, iedereen draait mee." Er worden klussen gedaan,  De verschillen vallen weg.  Dat is het unieke aan onze werking.

3. Bewoners laten buslijn 155 opnieuw door woonwijk Heuvelpark rijden te Halle

Begin januari 2019 besliste De Lijn de sociale woonwijk Heuvelpark te Halle niet meer te bedienen. Dat is een probleem voor heel wat oudere en minder mobiele mensen. Lijnbus 155 is voor hen het enige transportmiddel om naar het stadscentrum, de kliniek of het werk te raken. Buurtbewoners Guy Debognies en Liliane Dehaeseleer startten een petitie die snel door meer dan 100 buurtbewoners wordt ondertekend. De buurt is boos en het stadsbestuur wordt geïnterpelleerd om De Lijn op betere gedachten te brengen. Vanaf 11 maart 2019 rijdt Lijn 155 terug door het Heuvelpark te Halle.

4. Chauffeurs van de Lijn voeren actie voor betere werkvoorwaarden

“Wij vragen geen wonderen en al helemaal niet meer loon, we vragen gewoon dat onze job van chauffeur weer aangenaam wordt.”
Dat zei een vakbondsdelegee aan de steltplaats in Grimbergen. Na acht dagen staking in Vlaams-Brabant bereikten ze hun eerste overwinning.
Hun strijd tegen de besparingen is ook belangrijk voor de reizigers. In Vlaams-Brabant hebben de laatste zes maanden 250.000 klanten hun bus niet zien aankomen omdat er geen personeel beschikbaar is.

Wie verdient prijs de Vuist van 2020?