D'Ieteren Kortenberg: miljardair wil 211 jobs schrappen ondanks fikse winst

Autobedrijf d'Íeteren in Kortenberg dreigt 211 personeelsleden op straat te zetten terwijl het bedrijf honderd miljoen euro winst maakte. Dividenden uitkeren aan je aandeelhouders en tegelijkertijd collectief afdankingen doorvoeren? No way, zegt de PVDA.

"contactcentrum" VW in Kortenberg (G-maps)

Miljardair Roland D’Ieteren is niet het zwaarst getroffen door de coronacrisis. Sinds enkele maanden behoort hij tot de kleine club van Belgische beursmiljardairs. Maar de 211 werknemers van de auto-importeur in Kortenberg dreigen wel het slachtoffer te worden van de crisis. Nochtans maakt D'Ieteren winst. De coronacrisis wordt nu gebruikt om sneller een geplande reorganisatie door te voeren. PVDA wil dringend een wet stemmen die collectieve afdankingen bij winstgevende bedrijven verbiedt.

€ 119.000.000 winst

D'Ieteren was duidelijk reeds voor de corona-epidemie zijn reorganisatie aan het voorbereiden. De uitbraak biedt het bedrijf nu de gelegenheid om sneller en wellicht ook dieper te snijden in de werkgelegenheid. Al in februari, nog voor de coronacrisis heeft toegeslagen in ons land, maakte D’Ieteren zijn plan bekend. Met zijn strategie 2025 wil ze multimodaliteit inzetten. In 2019 maakte het bedrijf nog 119 miljoen euro winst. In dat jaar werd er een dividend uitgekeerd van 1 euro per aandeel. En de raad van bestuur stelde voor om dat dividend nog te verhogen tot 1,15 euro per aandeel voor 2020.

PVDA-standpunt

Het kan niet dat een bedrijf met dergelijke resultaat dividenden uitkeert aan zijn aandeelhouders en tegelijkertijd collectief afdankingen doorvoert en dat nog midden in deze coronacrisis. Bedrijven die winst maken moeten een verbod krijgen om collectief werknemers af te danken.

PVDA ziet elders oplossingen. Werknemers moeten zich binnen het bedrijf kunnen omscholen om een nieuwe functie te beoefenen. Ook kan men zoeken naar een systeem van arbeidsduurvermindering met bijbetaling of behoud van loon. Daarnaast moet men ook een regeling inzake brugpensioen voor oudere werknemers bespreekbaar maken.