Geen duurdere vuilniszakken in mijn gemeente

Bijna alle gemeenten in West-Brabant worden getroffen door een duidelijke of verdoken prijsverhoging van de vuilniszakken. Kies hieronder om de situatie te bekijken voor jouw stad of gemeente

Prijsverhoging GFT is een fout signaal voor een propere gemeente

Stadsbestuur Vilvoorde maakte loze beloftes rond prijsdaling vuilniszakken

Op de gemeenteraad van mei ging PVDA opnieuw in de clinch met het stadsbestuur over de prijsstijging van de restafvalzakken. De stad beweerde steeds dat de invoering van de nieuwe vuilniszakken goedkoper zou uitkomen voor de Vilvoordenaar. De PVDA plaatste hier al eerder vraagtekens bij. Nu brengt de partij ook naar buiten dat de stad geen studie heeft om de prijsdaling te bewijzen.

ONBESTAANDE STUDIE

"De stad en Incovo hebben in hun communicatie meermaals gesteld dat volgens hun berekeningen een gemiddeld gezin per jaar 10 euro op afvalkosten zal besparen. Die studie waarop het stadsbestuur zich baseert, blijkt nu onbestaande", zegt gemeenteraadslid Sander Barrez (PVDA). "Wanneer we opvragen hoe ze tot deze berekeningen komen, krijgen we na heel wat tegenstand een kleine studie van 10 jaar geleden te zien waar de inhoud van de zakken wordt onderzocht1. Over het prijskaartje wordt in die studie zelfs niet gesproken. Het stadsbestuur heeft haar huiswerk niet gemaakt en vertrekt van cijfers die niet blijken te bestaan.” gaat Barrez verder. “Wij blijven wachten op de eerste onderbouwde berekening van het stadsbestuur of van Incovo”.

PAMPERS ZORGEN VOOR PEPERDURE ZAKKEN.

De uitspraken staan haaks op de bevindingen van PVDA wanneer ze de Vilvoordenaars bevragen. “We krijgen berichten binnen van mensen die luiers nodig hebben, die zien hun aantal gebruikte restafvalzakken, en dus ook de wekelijkse kosten, enorm stijgen. Terwijl deze gezinnen enkele maanden geleden nog 1,8 euro betaalde voor een restafvalzak van 60 liter betalen zij nu hetzelfde bedrag voor een zak van maar 45 liter. Uit een studie van Ovam2 blijkt dat de restafvalzak voor 11,5% uit hygiënische producten bestaat. Gezinnen met baby’s maar ook veel gepensioneerden zijn nu financieel de dupe. ”

GETUIGENISSEN LUIDEN DE ALARMBEL

“Vele Vilvoordenaren hadden het al niet financieel gemakkelijk door corona. Maar we zijn echt getroffen door de getuigenissen die we binnenkrijgen op onze campagnewebsite www.properegemeente.be,” stelt het gemeenteraadslid. “Van de 440 Vilvoordenaren die ondertussen al tekenden komen pijnlijke verhalen naar boven. De anonieme getuigenis van Wendy (fictieve naam) bijvoorbeeld die samen met haar man een klein pensioentje heeft. Door de beperking van haar man moet hij dagelijks incontinentiemateriaal gebruiken. Doordat de zakken kleiner zijn geworden moeten wij nu twee extra zakken per maand gebruiken. Voor de burgemeester is 3,6 euro extra misschien weinig, maar wij hadden het al moeilijk om rond te komen, stelt Wendy”.

BRUSSELSE RAND IS PEPERDURE REGIO

“Door de invoering van de nieuwe zak kan kan 5,5 procent extra van het restafval gerecycleerd worden, en op de gemeenteraad stelde het stadsbestuur dat het zelfs om 10% minder restafval zou gaan in Vilvoorde. Dat is zeer goed nieuws, maar als dat gepaard gaat met een zak die 25% duurder wordt, blijft de rekening voor de Vilvoordenaar dus oplopen.” gaat Sander Barrez verder. Niet enkel in Vilvoorde wordt het invoeren van de nieuwe PMD zak gebruikt om de restafvalzakken duurder te maken. Uit voorgaand PVDA-onderzoek dat eergisteren verscheen in Het Nieuwsblad blijkt dat in Vlaanderen de prijs van de restafvalzakken sinds 2019 gemiddeld steeg met zestien procent. “We zien hetzelfde gebeuren in heel Vlaanderen, maar Vilvoorde zit met de prijsstijging van 25% dus nog ver boven het Vlaams gemiddelde. En dat terwijl de intercommunale Incovo al bij de duurste regio’s hoort. Zelfs mensen die keihard hun best doen om goed te sorteren, betalen dus steeds meer voor hun afval. Is dat hoe we burgers willen motiveren om hun best te doen? Terwijl zij zich blauw betalen, tellen de private afvalverwerkers hun winsten.” sluit Barrez af.

1 De Incovo-studie kan je verkrijgen via mail naar leuven@pvda.be

2 https://susanova.be/artikels/recycleren-we-straks-luiers-in-vlaanderen#

Sander Barrez, gemeenteraadslid in Vilvoorde voor de PVDA, kwam tussen rond de verdoken prijsverhoging in Vilvoorde. Bekijk hieronder de video.