Nieuws - PVDA Vlaams-Brabant

Actie voor meer wijkagenten

Geschreven door Admin | 6 oktober 2024

PVDA Vilvoorde wilt meer wijkagenten en bemande wijkkantoren

De PVDA Vilvoorde zet zich in voor meer wijkagenten en de heropening van lokale wijkkantoren. Tijdens de VOKA Open Bedrijvendag bij de politiezone VIMA op 6 oktober voerde de partij actie om aandacht te vragen voor de rol van wijkagenten. Wijkagenten zijn volgens de PVDA cruciaal om terug voeling te krijgen met de buurtbewoners. Ze kennen hun wijken beter, zijn zichtbaarder en vormen de oren en ogen van het terrein.

De PVDA pleit voor lokale, bemande wijkkantoren als aanspreekpunten, van waaruit agenten te voet of met de fiets kunnen patrouilleren in de wijken. "Zo kan de politie preventiever optreden en sneller reageren op problemen," stelt de partij. De PVDA verwelkomt het nieuwe, centrale politiekantoor aan de Schaarbeeklei, maar benadrukt dat deze investering niet ten koste mag gaan van de veiligheid in de wijken. “Het stadsbestuur heeft de wijkkantoren in Kassei, Faubourg, Houtem en Farwest gesloten, en dat heeft geleid tot een grote onderbezetting. Vilvoorde telt slechts 13 wijkagenten, terwijl dat er 26 zouden moeten zijn. Zonder een grondig aanwervingsbeleid kunnen agenten geen tijd maken voor de wijken.”

De partij wijst ook op het zorgwekkende veiligheidsgevoel in Vilvoorde. Uit een recent onderzoek van de stadsmonitor blijkt dat de inwoners van Vilvoorde zich het meest onveilig voelen van heel Vlaanderen. De PVDA vindt dit onaanvaardbaar. “Veiligheid is een fundamenteel recht voor alle Vilvoordenaars. Wij eisen dat het stadsbestuur hier dringend werk van maakt.”

Met een doorgedreven aanpak wil de PVDA Vilvoorde de veiligheid in de stad versterken door de politie weer dichter bij de mensen te brengen.