De solidariteit in de Vesdervallei gaat verder.

Acht maanden na de overstroming in de Vesdervallei is er nog steeds veel solidariteit in de straten van de Vesder gemeenten. Vanuit verschillende provincies zijn er iedere week Solidariteams op pad, hetzij met soep, hetzij met warme maaltijden, hetzij met het repareren van huizen.

Vanuit Vlaams-Brabant komen soepteams en opruimteams nog wekelijks naar de Vesdervallei. In Verviers worden ze steevast goed ontvangen door Viviane en Dominique die naast een aantal andere inwoners de Solidariteams begeleiden in de wijken en aanpalende gemeenten.

Solidariteit, hulp en strijd.

Solidariteit werkt in twee richtingen: enerzijds is er de directe hulp en het luisteren naar de mensen, anderzijds zijn er de strijdpunten van de plaatselijke bewoners zoals de dossiers van de verzekeringen.

Deze dossiers zijn niet altijd correct opgesteld. Door het water is bijvoorbeeld je trap volledig kapotgeslagen. De verzekering betaalt je maar terug per trede die kapot is, terwijl de hele trap vernieuwd moet worden. Daarbovenop zijn er de hoogoplopende energiekosten van de ontvochtigingsmachines die er dag en nacht draaiden.

Het is normaal dat in dergelijke noodsituaties de overheid helpt met de rekeningen. Maar we merken dat het traag gaat, alsof men de situatie daarboven zo snel mogelijk wil vergeten. En ja, na 8 maanden zijn er nog vele problemen.

Er zijn huizen waar men nog niet aan de renovatie begonnen is door de lange wachttijden bij de verzekeringen. Nog steeds zijn er huizen waar de kalk van de muren moet geklopt worden en dit wanneer de containers op het plein bomvol zitten. Vele mensen zijn namelijk met het betere weer werken aan het uitvoeren.

De overheid lijkt niet in staat om de huisgezinnen fatsoenlijk te beschermen en op te vangen. Ze nemen ook niet voldoende maatregelen om te beschermen tegen een volgende ramp. In Verviers lieten 41 mensen het leven en dat slaat diepe wonden. Bovendien vergroot het wantrouwen in de regering hierdoor.

Het gewone leven

Naast dit alles moet het gewone leven zijn gang gaan: kinderen naar school, verse kleren, eten en drinken, boodschappen doen.... We ontmoetten een gezin dat in een vervangwoning verblijft, op zich een vooruitgang, maar nu moeten ze wel twee maal huur ophoesten. Allemaal hartverscheurende situaties. Ondertussen gaat men gewoon door met het onrespectvol behandelen van de natuur. Dit zonder rekening te houden met toekomstige rampen.

Moet er in de tussentijd nog soep zijn? Jazeker!

Soms lijkt het ergste voorbij te zijn en de hulp minder nodig. Toch zien we wekelijks dat onze 400L soep snel opgeraakt. Vandaag staat op het plein het Rode Kruis nog, maar waarschijnlijk niet lang meer.

Het plein is de voorbije maanden een ontmoetingsplaats geworden voor buurtbewoners. “Het positieve bij deze ramp is dat we onze buren hebben leren kennen en er een vriendschap ontstaan is”, getuigd een buurtbewoner. Diezelfde vriendschapsband, de vele dankwoorden en solidariteit voelen ook de Solidariteams die wekelijks op pad gaan.

De terugkeer naar huis.

Vele families keren terug naar hun woning, sommige huizen en appartementen zijn gerenoveerd, andere nog in volle opbouw. Met de financiële steun naar het Solidariteamfonds zijn 3 vrachtwagens gevuld met elektrische apparaten naar Pepinster en Verviers gebracht, één uit Sint-Niklaas, één uit Genk en één uit Halle.

We hopen dat het op die manier mogelijk wordt voor gezinnen om de dagelijkse draad terug op te nemen. En ja, als je wilt meegaan en een luisterend oor wilt zijn voor de mensen in de Vesdervallei, schrijf je dan in op www.pvda.be/overstromingen.

Welkom

Op 23 maart willen we onze dank betuigen aan al die vrijwilligers die op één of andere manier meegewerkt hebben met de Solidariteams. We bieden in de Hoeve Notenghem een warme maaltijd en drank aan.

Hoeve NotenghemSt
Lambertusstraat 1,
1930 Zaventem

We zorgen voor muziek, verwelkomen een paar mensen van Verviers en Sander Vandecapelle zal ons toespreken. Vanaf 18u gaan de deuren open.

U kan zich hier inschrijven: Inschrijvingsformulier