Herdenking bevrijding van de kampen op 6 mei in Groot-Kortenaken

Op zaterdag 6 mei werd in Kortenaken een herdenking gehouden door de Vaderlandslievende Vereniging Groot-Kortenaken. Zoals de volgende dag in Breendonk werd ook hier de overwinning op het fascisme herdacht. In Kortenaken was het gemeentebestuur hier niet zo gelukkig mee. Aansluitend op de herdenking werd een receptie gehouden die niet de steun van het gemeentebestuur kreeg.

Niels, voorzitter PVDA Zuid-Hageland, had een gesprek met Danny Mees voorzitter van de oud-strijdersvereniging en zijn vrouw Marijke:

Waarom is het belangrijk om de bevrijdingsdag van 8 mei te herdenken?

We mogen nooit vergeten dat er zoveel mensen ver af of  van dichtbij hun leven hebben geriskeerd en opgeofferd voor onze vrijheid . 8 mei “Bevrijdingsdag” is dan ook uitgeroepen als dag van de bevrijding van de kampen.

Wat betekent het voor jou?

Ik ben de zoon van een verzetsstrijder en mijn echtgenote wiens grootvader in de concentratiekampen te Dora overleden is door het verraad van onze eigen mensen. Wij willen er alles aan doen dat deze mensen nooit vergeten worden voor wat zij voor ons en ons land hebben gedaan .

Welke boodschap wil je aan de jeugd meegeven?

Wees verdraagzaam , laat jullie niet misleiden .

Nooit meer oorlog, deze slogan klinkt een beetje hol als je dagelijks  de  slachtoffers van terreur, oorlog en willekeurig geweld ziet.

Ieder van ons moet beseffen dat waarden zoals respect en solidariteit prachtige waarden zijn om onze samenleving op te baseren.

Geen verdeeldheid, geen “wij-tegen-zij”-verhaal. Het woord samenleving zegt het eigenlijk helemaal. Samen-Leven.

Er is een beweging die van 8 mei een officiële feestdag wilt maken, vind je dat een goede zaak?

En dagje extra verlof in velen hun agenda is leuk maar  wat brengt het bij als iedereen deze dag vrij krijgt maar niemand weet nog wat de betekenis  er van is !

Dit is zo al met 11 november , zeer weinig mensen staan die dag stil bij wat de echte betekenis is van die dag .

De scholen mogen van mijn part open blijven die dag , maar dat er die dag extra tijd besteed wordt om de ware betekenis van die dag aan de jeugd bij te brengen .

En bezoek aan de begraafplaats waar verzettsstrijders en slachtoffers van het fascisme liggen, een bezoek aan de Dossin kazerne, aan Breendonk . Dergelijke activiteiten met de juiste ingesteldheid dan en de juiste info zou een betere optie zijn.

Als we mogen kiezen voor een extra dag  tussen 8 mei of 11 juli zal het 8 mei zijn zeker weten !

Het is moeilijk te verwoorden wat er echt in ons omgaat maar ik hoop dat de aandacht voor het gevaar van fascisme en de herdenking van de slachtoffers blijft en verdergezet wordt.

DSC_0091X-2
DSC_0097X-1