PVDA klaar om mee te besturen in Vilvoorde

Met Sander Vandecapelle, Farah Boukhachkhach, Niko Stas en Angela Janett Flores is de PVDA klaar om mee te besturen in Vilvoorde. Hun prioritaire thema’s en speerpunten rond zorg, armoede en veiligheid, legden de lokale kopstukken vast op basis van een bevraging bij 675 Vilvoordenaars.

Vandaag maakt PVDA Vilvoorde zijn prioritaire thema’s en top vier bekend. De linkse partij hoopt daarmee fors te groeien, zoals met de nationale verkiezingen in juni, om in Vilvoorde een links bestuur te maken. Vooral de thema’s zorg, armoede en veiligheid moeten beter in onze stad,” zegt lijsttrekker Sander Vandecapelle. We baseren ons op een grote bevraging die we 675 Vilvoordenaars lieten invullen. “Die methode is een politieke daad op zich,” verklaart de linkse lijsttrekker. Politici zitten teveel in een bubbel en gaan dan een paar weken voor de verkiezingen dan even op de markt gaan staan. Wij zijn maandenlang de Vilvoordse wijken in getrokken om te gaan luisteren wat zij zelf vonden. De uitgebreide resultaten van deze bevraging, kunnen we op vraag delen met de pers.

Sander Vandecapelle zal de lijst trekken. Sinds hij twee jaar geleden papa werd van zijn zoontje kijkt hij anders naar de stad: “Kapotte voetpaden, weinig plaatsen in scholen en crèche, op de wachtlijst staan voor een dokter, dat zou anders moeten. Het huidige bestuur investeert in veel prestigeprojecten en bijvoorbeeld een site om toeristen naar Vilvoorde te trekken, maar zouden we niet beter focussen op de basisdienstverlening?” vraagt de lijsttrekker zich af.

Farah Boukhachkhach staat op plaats twee. Zij is opgegroeid als tiener in Vilvoorde en kent de stad als haar broekzak. Farah zal als prioritaire het thema zorg en gezondheid opvolgen en vertrekt daar vanuit haar professionele ervaring in de kinderopvang. “Vilvoorde heeft het laagste aantal huisartsen per inwoner van Vlaanderen. Onze stad kent een echte zorgcrisis. De stad heeft te weinig gedaan rond zorg en gezondheid,” stelt Boukhachkhach.

Niko Stas uit Peutie staat op plaats drie. Niko is een dossiervreter en volgde de laatste zes jaar de dossiers in de gemeenteraad. Het thema armoede ligt hem na aan het hart. Hij heeft goede banden met de armoedeorganisaties en komt op voor meer inspraak van het middenveld. Niko is ook syndicalist bij een Federale Overheidsdienst.

Angela Janett Flores staat op plaas vier. Als syndicaliste komt zij op voor haar collega’s in de dienstenchequesector. Nu wilt ze ook in de gemeenteraad haar rol spelen. Als mama vind ze het thema veiligheid belangrijk en ziet ze geen positieve evolutie. “Wij krijgen meer klachten rond veiligheid de laatste jaren, zeker aan de stationsbuurt,” stelt Angela. Als linkse partij willen we meer inzetten op wijkagenten die bij problemen direct kunnen ingrijpen, maar ook preventief kunnen handelen.