Skip to content

PVDA Diest voert actie tegen betalende parkings aan station

PVDA Diest voert actie tegen betalende parkings aan station

Maandag 23 januari 2023 voerde PVDA Diest actie aan de gemeenteraad tegen het betalend maken van de randparkings aan het station. Bijna 20 mensen verzamelden zich aan het stadhuis van Diest met één duidelijke eis: “Geen betalende parking aan en rondom het station.” De NMBS maakte de stationsparking in januari betalend. Liefst 400 euro moeten pendelaars neertellen om hun auto achter te laten. Het stadsbestuur van Diest gooide daar een schepje bovenop door voor de omliggende straten een pendelabonnement in te voeren. Tijdens de actie overhandigden ze de meer dan 100 petities die werden opgehaald aan het station van Diest. 

Openbaar vervoer moet de dag van vandaag worden gestimuleerd. We staan voor een heuse klimaatcrisis waarbij de CO²-uitstoot drastisch moet dalen. Het alternatief voor de auto is het openbaar vervoer. De visie van de NMBS, lokale en federale overheden moet meer mensen op de trein krijgen. Het betalend maken van de parkings gaat hier lijnrecht tegenin. We moeten investeren in ons openbaar vervoer en ook in de verbindingen tussen deelgemeenten en het station. Vandaag staat dit nog niet op punt en kan niet iedereen met de bus of fiets zich naar het station verplaatsen. Wie afhankelijk is van de auto wordt op deze manier ongenadig gestraft. 

 

Een abonnement van 400 euro voor de stationsparking en 60 euro voor Diestenaars voor de randparkings is de zoveelste aanslag op de portemonnee van de werkende mens. Energie, brandstof en de winkelkar werden het afgelopen jaar fors duurder. Veel mensen hebben het alsmaar moeilijker om op het einde van het jaar de eindjes aan elkaar te knopen. Parkingabonnementen worden door veel werkgevers niet terugbetaald en dienen dus uit eigen zak te worden betaald. Werkende mensen worden op kosten gejaagd, maar de NMBS en het parkeerbedrijf kunnen achteraf hun winsten uittellen. De NMBS maakte maar liefst 15 miljoen euro winst tussen 2014 en 2019 op haar parkings. In de tussentijd zijn er al vele parkings bijgekomen. Open Diest, partij in het stadsbestuur, neemt in haar visietekst volgende slogan op: “Parkeren op maat van mensen, niet op maat van het parkeerbedrijf”. Deze beslissing is enkel op maat van APCOA, het parkeerbedrijf in Diest. 

 

Het stadsbestuur beargumenteert dat ze gedwongen wordt deze beslissing te nemen om een verkeerschaos op de omringende straten te vermijden en de bewoners te ontlasten. De verkeerschaos waarover ze het hebben, bestaat al langer. Het betalend maken van deze straten gaat geen oplossing bieden. De straten blijven een goedkoper alternatief en zolang er kan worden geparkeerd zal er verkeershinder blijven. Bovendien zijn de straten nagenoeg niet bewoond en kan er geen overlast zijn voor buurtbewoners. Het stadsbestuur verschuilt zich achter valse argumenten. Het pendelabonnement is een onnodige kost die wordt ingevoerd.

 

PVDA Diest vraagt aan de NMBS om de parking terug gratis te maken. Haar vraag aan het stadsbestuur is om nu het pendelabonnement terug in te trekken. Ze vraagt ook om met de NMBS de piste te bekijken om de parkings over te nemen en in eigen beheer de parking voor iedereen terug open te stellen.

(Wouter Vanduffel, voorzitter PVDA Diest)