Sander Vandecapelle lijsttrekker PVDA voor de gemeenteraadsverkiezingen in Vilvoorde

De PVDA stelt Vilvoordenaar Sander Vandecapelle, provinciaal voorzitter van de partij, voor als lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen in de Zennestad. “Wanneer ik met de mensen op straat spreek, merk ik veel frustraties over de hoge prijzen en de vele problemen om je te verplaatsen met de auto of het openbaar vervoer”, zegt Vandecapelle. “Met de PVDA willen we daarom wegen op het beleid voor goedkopere vuilniszakken en willen we een einde maken aan het pestbeleid dat het stadsbestuur voert tegenover mensen met een auto.”

Ondanks dat we pas op 13 oktober  2024 naar de stembus trekken voor de gemeenteraadsverkiezingen, maakt de PVDA met Sander Vandecapelle vandaag al zijn lijsttrekker in Vilvoorde bekend. “Vilvoorde is een mooie stad die rijk is aan diversiteit en die enorme troeven heeft door zijn ligging. Maar voor veel mensen is het leven in de stad onbetaalbaar. Een echt sociaal bestuur is nodig”, zegt Vandecapelle, die na het lijsttrekkerschap voor het parlement in 2014 en 2019 nu volop inzet op Vilvoorde.

De partij maakt van betaalbaarheid ook een speerpunt in de verkiezingscampagne. “De Vilvoordenaars betalen zich blauw aan belastingen. Neem nu bijvoorbeeld de vuilniszakken: het stadsbestuur heeft die kleiner gemaakt, maar toch is de prijs hetzelfde gebleven. Je betaalt vandaag €1.80 voor een klein vuilniszakje. Dat is veel te duur en leidt alleen maar tot meer sluikstorten”, beweert Vandecapelle. “Voor burgemeester Hans Bonte (Vooruit) of schepen Jo De Ro (Open VLD), die net voor hun mandaat in het gemeentebestuur een uittredingsvergoeding van meer dan 100.000 euro meegraaiden toen ze stopten in het parlement, is dat misschien niet veel geld. Maar de gewone werkende Vilvoordenaar vloekt wanneer ze een rol vuilniszakken kopen.”

Ook vindt de linkse partij dat er iets moet gebeuren aan het parkeerbeleid in de stad. “Vandaag rijdt er een ‘scancar’ rond in Vilvoorde die iedereen in het wilde weg boetes geeft. Wij kregen bijvoorbeeld al verschillende klachten binnen van mensen met een handicap die onterechte boetes in de bus kregen”, reageert Vandecappelle. “Wij stellen voor om een einde te maken aan dit pestbeleid door de scancar af te schaffen en een einde te maken aan de privatisering van onze parkings. Indien de stad iets wil doen aan het vele verkeer, zou het beter investeren in een sterk openbaar vervoer, in plaats van boetes uit te delen.”

De PVDA heeft duidelijke ambities om zijn stempel verder te drukken op het beleid. “Wij hebben met onze ploeg al verschillende overwinningen geboekt na onze doorbraak in de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Zo is de stad door onze druk gedwongen om de prijs van parkeerkaarten niet te verhogen en zijn ze eindelijk tussengekomen om iets te doen aan de rattenplaag in het Tyndalepark", reageert Vandecapelle. “Die druk willen wij nu verder opvoeren. Een sterkere PVDA op straat en in de gemeenteraad staat garant voor een socialer bestuur.”