Postbodes halen na 4 dagen staken overwinning binnen

Op maandag 7 juni legden de postbodes van het mailcenter in Huizingen spontaan het werk neer. Reden van de staking: de te hoge werkdruk. Zo’n 100 werknemers stonden 4 dagen lang piket tot de vakbonden een akkoord bereikten met de directie. De meeste eisen van het personeel worden na de actie ingewilligd.

PVDA steunt het personeel

Maria Vindevoghel, die in het federaal parlement de post opvolgt, ging deze week op verschillende momenten langs bij het personeel. Ze verzamelde getuigenissen van het personeel en bracht de verhalen van de mensen naar minister van Overheidsbedrijven, Petra De Sutter (Groen). Daar kaartte ze de hoge werkdruk aan en vroeg ze de minister om in te grijpen.

Hoge werkdruk

Zo’n 100 postbodes uit de Zennevallei en het Pajottenland legden begin deze week spontaan het werk neer. De steeds hoger wordende werkdruk lag aan de basis van de ontevredenheid bij het personeel. Ze eisten dan ook meer helpende handen om de vele kranten, pakjes en brieven op tijd tot bij de mensen te brengen. “Onze werkdag duurt officieel 7u30. Maar niemand krijgt zijn ronde af in die tijd”, vertelt één van de werknemers. “Werkdagen van 10 à 11 uur zijn hier geen uitzondering, maar overuren bestaan hier niet. Die extra gewerkte uren worden noch uitbetaald, noch gecompenseerd met extra verlofdagen”, gaat hij verder. Een collega springt hem bij: “Ik had al een huis kunnen kopen van die 29 jaar onbetaalde overuren die ik heb gepresteerd.”

Er is niet enkel te veel werk voor te weinig personeel. Ook de werkdruk wordt steeds groter. “Niet elke minuut telt, maar elke seconde”, vertellen de postbodes aan het piket. Voor het leveren van een pakje, krijgen ze 1,5 minuten. De betaling van het pensioen, mag 3 minuten duren. “Dat is gewoon onvoldoende”, verduidelijken de postbodes. “Bijna iedereen begint hier veel vroeger te werken om het werk rond te krijgen. Werkdagen van 5 uur ’s morgens tot 5 uur ’s avonds zijn hier heel gewoon. We hebben zelfs amper tijd om onze boterhammen op te eten. Dan kom je stikkapot thuis en val je heel snel in slaap. Wij lijken te leven om te werken.”

Arbeidsongevallen

De hoge werkdruk, brengt ook extra arbeidsongevallen met zich mee. “Als je elke dag zo zwaar werk levert, voor zoveel uren per dag, dan begint de vermoeidheid na een tijd erg door te wegen. Als je dan achter het stuur kruipt van een bestelwagen en in het druk verkeer post moet rondbrengen, dan is dat vragen om ongelukken”, vertellen de werknemers. Een postbode deelt zijn eigen getuigenis: “Ik had vorig jaar zelf een ongeluk tijdens mijn ronde. Ik was zo moe waardoor ik minder oplettend was in het verkeer.” Bovendien worden arbeidsongevallen bij BPost niet altijd erkend, zo blijkt uit een getuigenis van een postbode. “Bij een val tijdens mijn ronde heb ik mijn pols gebroken. Maar wij moeten telkens een getuigen hebben die bevestigt dat het ongeval heeft plaatsgevonden tijdens het uitvoeren van onze job. Absurd is dat, want een postbode brengt helemaal alleen de post rond. Niemand zag het ongeval gebeuren, waardoor het nog steeds niet erkend is als arbeidsongeval.”

Corona

Sinds de coronacrisis zagen de postbodes de hoeveelheid pakjes stijgen. Steeds meer mensen winkelden online. Het extra werk dat die extra pakketjes met zich meebracht, werd in het begin nog opgevangen door subco’s, onderaannemers. Maar dat bleek te duur te zijn, waardoor de levering van de vele pakjes nu gewoon door het vast personeel, moet worden gedaan. “Die onderaannemers werken eigenlijk als zelfstandigen en worden betaald per geleverd pakje. Dat is eigenlijk veel duurder dan nieuw vast personeel aan te nemen. Extra postbodes zouden dus een oplossing zijn”, vertelt een werknemer. “Hier beginnen ook wel regelmatig nieuwe mensen, maar we verliezen heel snel personeelsleden. Ergens ook logisch, gezien de werkomstandigheden. Bij het solliciteren wordt de job zeer mooi voorgesteld. Maar al snel blijkt dat de werkdruk zo hoog is en de werkdagen tot wel 12 uur kunnen duren. Er vertrekken dan ook heel veel mensen, die op zoek gaan naar een job met betere voorwaarden.”

Personeel behaalt overwinning

Strijd loont, dat werd nog maar eens duidelijk. Na 4 dagen staken, haalden de postbodes een overwinning binnen. Zo goed als al hun eisen werden ingewilligd. Zo krijgen ze onmiddellijk extra versterking, zal men nieuwe collega’s aanwerven en opleiden en wordt ook hun wagenpark vernieuwd.