Prijsverhoging GFT is een fout signaal voor een propere gemeente

Na de prijsverhoging van de restafvalzak beslist het Vilvoordse stadsbestuur om ook de GFT-ophaling duurder te maken. 25 euro betalen per jaar voor een GFT-container komt neer op een verdubbeling voor vele inwoners. Een fout signaal stelt PVDA-Vilvoorde die van betaalbare afvalophaling en een proper Vilvoorde een speerpunt maakt. Wij willen dat de inwoners beide mogelijkheden krijgen: een container of betaalbare zakken.

In Vilvoorde werd de invoering van de nieuwe gft-container aangekondigd. PVDA Vilvoorde spreekt zich uit tegen dit plan, dat volgens hen opnieuw voor een hogere rekening voor de Vilvoordenaar zal zorgen, en niet voor een meer propere gemeente. Incovo verkondigt dat de nieuwe containers niet verplicht zijn, maar ze halen binnenkort wel de gft-zakjes uit het gamma. Een andere optie dan de container zal er dus niet meer zijn voor mensen die gft apart willen sorteren.

Verdubbeling van prijs voor vele inwoners

De goedkoopste container kost 25 euro per jaar. Zelfs voor mensen die voordien elke week een gft-zakje vulden is dat bijna een verdubbeling van de jaarlijkse kost. Een alleenstaande die maar sporadisch zo’n GFT-zak wilt buiten zetten wordt extra gestraft. Natuurlijk is het belangrijk om in te zetten op beter sorteren, maar dit is simpelweg opnieuw een prijsverhoging, net als bij de restafvalzakken enkele maanden geleden. Deze werden een kwart kleiner maar bleven dezelfde prijs.

Prijs

GFT-zak

container

weekverbruik

0,25 euro/zak

per jaar als je elke week een zak buiten zet

13 euro

25 euro  (jaarsticker)

PVDA stelt ook dat de visie van het stadsbestuur niet vertrekt van de realiteit van de Vilvoordenaar. Het stadsbestuur stelt samen met Incovo: "andere gemeenten in de intercommunale zoals Zemst en Londerzeel sorteren beter om dat ze GFT-containers hebben”. Het bestuur trekt foute oorzaak-gevolgconclusie. In die omliggende gemeenten sorteren de inwoners niet beter omwille van het bezit een container, het zijn meer landelijke gemeenten en we moeten geen appelen met meer peren vergelijken. Vilvoorde moet zoals Machelen respect hebben voor een meer stedelijke context en dus op andere zaken inzetten: inwoners sensibiliseren, recyclagecoaches die deur-aan-deur gaan en betaalbare alternatieven lijken ons betere oplossingen.

Een container is helemaal niet zo makkelijk te houden voor vele Vilvoordenaars die geen tuin of terras hebben. Deze maatregel toont de wereldvreemdheid van het stadsbestuur. Het is een maatregel op maat van een villawijk, niet op maat van elke Vilvoordenaar. PVDA ziet weinig positieve punten in deze nieuwe maatregel. Mmensen die hun best willen doen om te sorteren en dat voordien deden met de gft-zakjes zijn nu sowieso de dupe. Ofwel moeten ze overschakelen naar een duurdere container, ofwel moeten ze hun gft wegwerpen in de restafvalzak, die ook recent duurder werd. Elk scenario betekent dus een extra kost voor de inwoners. Zo moedigen we echt niemand aan om beter te sorteren, en de hoeveelheid gft in de restafvalzakken is nu al bijzonder hoog. Laat de echte vervuilers betalen, niet de inwoners.

Voor welke oplossing pleit PVDA dan?

Er is natuurlijk niets mis met een container als extra optie aan te bieden, voor wie dat wenst. Wij zeggen dus: geef de keuze aan de inwoners, bied betaalbare zakjes en containers aan, zodat mensen zelf kunnen kiezen wat voor hen het best werkt. Alleen door de inwoners op een positieve manier te betrekken en te informeren, kunnen we samen voor een echt proper Vilvoorde gaan. Een nieuwe prijsverhoging gaat daar niet aan meehelpen, integendeel.

PVDA Vilvoorde haalde ruim 500 handtekeningen op tegen de prijsverhoging van de restafvalzakken, en zet deze campagne verder tegen de prijsverhoging van de restafvalzak én de gft-ophaling, op www.propervilvoorde.be