PVDA trekt met stofmaskers door Halle en vraagt officiële meetpunten voor fijn stof

De afdeling van de Partij van de Arbeid in Halle voerde zaterdag 26 mei actie tegen het fijn stof. Een twintigtal actievoerders trok met stofmaskers langs enkele standbeelden die eveneens van een stofmasker werden voorzien.

Meten is weten

Fijn stof heeft een negatief effect op ieders gezondheid en levensverwachting. Fijn stof zit in de uitlaatgassen van auto’s en vrachtwagens. Autostrades en drukke verkeerswegen doorkruisen Halle. Toch heeft Halle geen officieel meetpunt voor fijn stof. De PVDA vraagt dat er officiële meetpunten komen rond de drukke wegen, in de woonwijken en bij de scholen.

Een sluitend fietsnetwerk

In Halle lopen 10.000 kinderen en jongeren school. Door een gebrek aan veilige fietsroutes voelen vele ouders zich verplicht hun kinderen met de auto naar school te brengen. Zo worden de schadelijke autogassen tot aan de schoolpoort gebracht. De PVDA wil een sluitend fietsnetwerk waar zonder gevaar naar school en naar alle belangrijke plaatsen in de stad kan worden gefietst.

Modern en efficiënt openbaar vervoer

Om de mobiliteit in en rond Halle uit de impasse te halen pleit de PVDA voor een modern netwerk openbaar vervoer. Met frequente bediening van gemeenten en wijken en aan lagere tarieven.

Met meetpunten fijn stof, een volwaardig fietsnetwerk en modern openbaar vervoer in en rond Halle werkt de PVDA aan de verbetering van de luchtkwaliteit, de mobiliteit en de leefbaarheid van Halle.