Skip to content

Aarschot, Diest, Leuven, Tienen en Vilvoorde: PVDA voert actie tegen permanente minimale dienstverlening aan de stationsloketten

Aarschot, Diest, Leuven, Tienen en Vilvoorde: PVDA voert actie tegen permanente minimale dienstverlening aan de stationsloketten

De PVDA voerde vrijdag 5 juli actie aan het station in Tienen. We hekelen de permanente minimale dienstverlening aan de stationsloketten. De NMBS beslist de openingsuren van haar loketten te verminderen in 74 Belgische stations, waarvan vijf in Vlaams-Brabant. Vanaf 5 augustus worden de openingsuren van de loketten in Leuven en Diest ingekrompen tijdens de weekdagen. In Aarschot, Leuven, Tienen en Vilvoorde worden de openingsuren tijdens het weekend ingekort.

Deze beslissing is onbegrijpelijk op het moment dat België voor enorme uitdagingen staat inzake mobiliteit en klimaat. Dat de NMBS op dit moment beslist om te snoeien in de dienstverlening aan de loketten in 74 stations is een compleet fout signaal.  Wanneer er steeds meer mensen vastzitten in de file en de klimaatproblematiek steeds ernstiger wordt, is een kwaliteitsvol en toegankelijke aanbod van treindiensten meer dan ooit nodig. We moeten de mensen juist kunnen overtuigen om de trein en andere vormen van openbaar vervoer te nemen. Dat doe je door de dienstverlening van de treinen uit te breiden en niet door in termen te denken van opbrengst en rendement. Het openbaar vervoer zou een publieke dienst moeten zijn die ervoor zorgt dat mensen op een makkelijke en betaalbare manier op hun bestemming geraken. Met deze beslissing gaat de NMBS helemaal de verkeerde richting uit.

Het is schrijnend om te zien dat iemand die de trein in België wil nemen, reeds in ongeveer twee derde van de stations niet meer terecht kan aan een loket omdat ze deze hebben vervangen door ticketautomaten. Maar net die automaten laten het vaak afweten. Het gaat daarnaast ook over de mensen die deze loketten bemannen. Een loketbediende heeft niet enkel een rol als verkoper van tickets, maar heeft ook een sociale rol.  Zij lichten de reizigers in over het kortste traject dat ze kunnen nemen, de meest voordelige formule voor hun reis en het helpen van mensen die niet altijd even goed overweg kunnen met een ticketautomaat. Zo vertellen loketbedienden mij dat ze meer dan eens oudere klanten bijstaan om tickets te kopen of mensen die niet kunnen lezen of schrijven. Een inkorting van de openingsuren van loketten betekent meteen ook een beperking van die sociale rol. Een automaat kan die rol nooit overnemen.

De besparing in de dienstverlening is geen kleine ingreep. In Tienen zal men de loketten sluiten zondagnamiddag -en avond. Veel zondagstoeristen worden zo in de kou gezet. Diest is het zwaarst getroffen en zal zelfs in de week geen dienstverlening meer hebben in de namiddag en avond. Aarschot ondergaat dezelfde inkrimping als Leuven, gesloten loketten op zondagnamiddag.

Deze beslissing komt er in de nasleep van een eerdere beslissing van de NMBS om in Vlaams-Brabant de stationsparkings van Aarschot, Landen en Tienen betalend te maken. Daardoor worden duizenden pendelaars die met de auto naar het station komen reeds ontmoedigd om de trein te nemen. De PVDA ziet een verband tussen de alsmaar groter wordende winstlogica van de top van de NMBS en de miljarden aan besparingen die de voorbije jaren door de federale regeringen zijn doorgevoerd. Verschillende personeelsleden van de NMBS geven aan dat de drastische besparingen aan de oorzaak liggen van de oplopende vertragingen, slecht onderhouden liften en roltrappen in de stations en zelfs sluiten van stations. De PVDA betreurt dan ook dat de reiziger steeds het slachtoffer is van deze besparingspolitiek.