We laten ons niet monddood maken

De werknemers op de luchthaven zijn verbolgen over de frontale aanval op het stakingsrecht. Tom en Bruno, twee militanten van het ABVV, zijn in  juni 2016 opgepakt toen ze juist bezig waren een piket op te stellen in de Havenlaan in Antwerpen. Er was helemaal geen reden toe daar ze in kader van een vakbondsactie hun stakingsrecht legaal uitoefende. Vandaag op 15 juni begint hun proces en riskeren ze gevangenisstraffen tot 10 jaar wegens, volgens het politierapport, opzettelijk belemmeren van het verkeer. Verschillende werknemers aan de luchthaven zijn de vakbondsmilitanten gaan ondersteunen.

Dit is duidelijk een politiek proces, niet toevallig in Antwerpen, waarbij men stakingspiketten wil criminaliseren. Als beiden veroordeeld worden is het hek van de dam. De vakbonden zullen monddood worden gemaakt, wat het einde van het sociale overleg zou betekenen. Het zijn de werknemers die de welvaart in dit land creëren, niet de patroons en de politici. Als praten niet meer lukt in de strijd tegen sociaal onrecht is het staken het ultieme middel om dit aan te kaarten. Staken is een mensenrecht en daar zal de luchthavengemeenschap samen met alle werknemers over waken

No pasaran!