Programma Provincieraad

De provincieraad is een groot discussiepunt geweest tijdens de Vlaamse regeringsonderhandelingen. Ze dachten namelijk aan het afschaffen van de provincies. Voor de PVDA is het heel duidelijk: zolang er geen duidelijkheid is rond budgetten en verschuiving van bevoegdheden, blijft de provincieraad bestaan. Afschaffen van de provincieraad mag geen plat besparingsmanoeuver zijn.

Onze speerpunten

1. Stimuleren en subsidiëren voor de bouw van meer sociale en betaalbare woningen, inzetten op meer renovatie van bestaande sociale woningen.

2. Behoud van de provinciale zwembaden. Verdere investeringen in de drie provinciale zwembaden. Geen reserveringsplicht om te kunnen gaan zwemmen. Limiet op 4000 aanwezigen in de Halve Maan in Diest. De belofte van bouw nieuw zwembad in Huizingen concreet maken, geen loze beloften.

3. We stimuleren de toename van fietsostrades, de afwerking en het onderhoud ervan alsook de vergroening van onze steden.

4. Masterplannen zoals de Brabantse wouden, de Tiense Watervelden, blijven vaag. Het is blijkbaar aan de provincie en de gemeenten om dit verder uit te werken. Bij dergelijke grootse projecten beogen we een fair evenwicht tussen landbouw en natuurherstel, de plaatselijke bewoners en gemeenten én dus niet louter voor toerisme.

5. Grote realisaties moeten publiek blijven, geen voorwaarden vanuit de privé.